Visa ett inlägg
  #11  
Gammal 2014-11-12, 22:03
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Transfer Milos med Apollo

Det här med specificerade tilläggskostnader för olika tillval som kan göras har ju förekommit länge, t ex mat på flyget. Det har vartefter utvecklats genom att alltfler delmoment i resan blivit möjliga att välja till eller avstå, och att betala för det man önskar köpa och inget annat.

I mina ögon är det en ganska sund princip. Varför ska alla kollektivt vara med och betala för sådant som endast en del vill utnyttja? Man hör ju sällan någon som tycker att priset för flygmat ska vara inbakat i paketpriset och att man därmed ska tvingas vara med och betala även om man inte vill ha mat.

Så länge det är saker som är möjliga att avstå och därmed slippa betala så tycker jag det är ok. Däremot har det förekommit, numera tack och lov mera sällsynt, tilläggsposter utöver det annonserade priset som man haft många kreativa benämningar på. T ex "bränsletillägg", "passageraravgift", "flygplatsavgift" etc. Sådant är ju trams. Det är ju lite svårt att t ex välja bort bränslet eller flygplatsen. Därför ska sådant givetvis vara inbakat i ursprungliga priset.

Jag gjorde nyligen en bokning för nästa år med ett charterbolag. Hade först nästan bestämt mig för en paketresa. Men bl a beroende på saftigt pris på transfern gjorde jag en koll på alternativet flygstol med samma charterbolag/flight, samma hotell/rumstyp med Booking.com och transfer på egen hand. Det blev 1100 kr billigare och därför ett självklart val för mig. Men för den som vill välja till detta och slippa att själv fixa det så är det väl bra att möjligheten finns, och då är det ju självklart att priset byggs på vartefter för varje steg man gör i bokningen.

Däremot hade det ju varit bra om det i början av bokningen fanns en enkel "prislista" för olika delmoment så att man kunde få en uppfattning om "sin" totalkostnad utan att traggla sig igenom hela processen.

Masse
Svara med citat