Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2019-06-11, 18:17
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Frågor om Ikaria

Om knappa tre veckor börjar vår tur mot Ikaria-Fourni-Samos. Jag har läst nästan hela "sida 1" om Ikaria & Fourni här på Kalimera. Lite roligt att jag då läst trådar startade 2014! Betyder det att knappt några svenskar åker dit?

Har läst hela Kalimeraguiden och ska läsa den igen. (Jag fattar inte, varje gång jag läser är det som att jag läser på nytt, inget verkar fästa. Är det åldern, för mycket ouzo eller att det är svårt att komma ihåg för att platserna och namnen ännu så länge är anonyma?)

Ju mer man får veta desto fler frågor dyker upp. Här kommer några:

1. Det blåser mycket har jag förstått. Vi flyger från Aten till Ikaria. Hur pass vanligt är det att flygen ställs in? Därefter blir det båt till Fourni och Samos. Hur pass vanligt är det att båtarna ställs in?

2. Undervattensströmmar läste jag om. Hur vet jag om det är farligt att simma (innan jag dras ner av strömmen alltså)? Är det något som varierar eller är allmänt känt om vissa stränder?

3. Bör vi förboka bil om vi ska hyra? Vill minnas att jag läste något inlägg om att det kunde vara svårt att få tag i bil. Vi kommer att vara på Ikaria första veckan i juli.

4. Blåser mycket, ja... Brukar det blåsa kallt? Frågan kanske verkar fånig, men jag minns hur vi frös på Folegandros några blåsiga kvällar och hur restaurangpersonalen gick och huttrade.

Jag har förvarnat maken om att det är uppförsbacke till Valeta studios. Hans kommentar löd: "Kan vi byta boende?" Obs skämt. Vi har ingen tanke på att byta boende.

Ser fram emot promenaden till Annas i Nas för att äta moussaka. Vågar nästan aldrig beställa moussaka, för ska jag äta moussaka ska den vara riktigt god. Sist jag åt moussaka var på Samos för två år sedan, men då hade jag en lång diskussion med ägaren innan jag bestämde mig. Och jag blev riktigt nöjd!

Maken tror att det är jättelångt till Nas från Armetistis (rätt stavat?) och att vi inte kommer att kunna gå dit. Motsäg honom gärna!

Hoppas någon av det fåtal (?) svenskar som besökt Ikaria kan besvara eller kommentera mina frågor.
Svara med citat