Visa ett inlägg
  #89  
Gammal 2006-11-19, 17:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Bilderna som fick röster!/sammanfogad tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Inkfish,kände att jag skrev lite konstigt om din bild Menar inte så att"så fräckt att gumman matchar omgivningen"
Jag förstod dig precis, Riitta! Och för mig är det lite poängen med bilden. Jag håller alltså inte med PO när han föreslår en tajtare beskärning - för mig berättade det något att den här otroligt slitna kvinnan smälte in så väl i sin otroligt slitna omgivning... Men jag säger inte att jag har rätt.

Jag var så tagen efter det där att jag skrev en tråd om Olymbos på Karpathosforumet.

Gumman beskrev jag så här:

På långt håll, i ett område av bara raserade, övergivna hus, såg jag plötsligt en kvinna. Hennes långa kjolar och förkläde var trasiga, hon hade slutat lappa dem. I Sverige hade hon troligen dragit sina tillhörigheter i några papperskassar i en kundvagn - här eldade hon i sin ugn utanför huset. Eller snarare skjulet - vid första anblicken såg även hennes hus raserat och overgivet ut. Med böjd rygg samlade hon mer ris och la pa elden och det var en syn som framkallade rätt svårhanterade känslor. Det är 2006, finns det ingen europeisk fattigdomsnorm som kvinnor som hon lever under så att de får STÖD? Det är lätt att romantisera svunna tider när man är i Grekland men det jag kände när jag såg den där gamla kvinnan var definitivt ingen nostalgi.

Jag beskrev den här kvinnan och mina känslor för någon i Pigadia och fick ett tröstande svar: "Så ska du inte tänka, de där gamlingarna har gott om pengar, de VÄLJER att leva på det viset de gör".

Och med all respekt - jag tror inte alls på det. Jag tror att det är nåt man väljer att intala sig för att själv slippa ta ansvar. Den där kvinnans gest när hon flera gånger tog sig åt sin värkande rygg talade ett annat språk.
Svara med citat