Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2016-09-08, 19:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Älskade ö, om en vecka är jag på väg!

Visst är det konstigt att man kan längta så till en ö man redan varit 15-16 gånger på? Jag tror att kommande resa är nr 17 sen första gången 2008 och då har jag ju även varit årligen även på fastlandet och Kreta och några andra öar också....Men INGET slår Tinos!! Jag längtar mer och mer efter varje resa , men bosätta mig där skulle jag aldrig göra, eller skaffa hus... "Mitt rum" hos Nikoleta är mitt Tinoshem. Hennes trädgård blir "min" där jag rensar och sitter och njuter många timmar...Denna gång då jag reser själv til Grekland och ska stanna 32 dagar är pirret lite större, för en väninna i Lund vågar sig dit de första 14 dagarna just för att hon vet att jag är där. Hon har inte rest ensam förut. Hon ska inte bo där jag bor och vi ska inte följas åt varje dag då vi båda är ensamvargar, men att kunna ses över en lunch eller på stranden eller vid några middagar är ju kul....Kanske hyr vi bil ihop någon dag så jag får visa henne favoritbyarna. Annars vill jag vara ensam precis som hon vill.. ÄLSKAR mina ensamresor och maken har redan rest med mig årets alla tidigare resor utom en... Han har "semester" hemma.

18 dagar ska jag stanna på Tinos...och 3 nätter ska jag även bo i Panormos för att kunna vandra uppe på nordöstra ön , vilket jag aldrig gjort tidigare. Jag kanske vandrar dit....vem vet?
Efter Tinos, väntar 3 dygn på Syros. Jag ska bo i Ermopouli och bla gå upp och ner till Ano Syros. En dag ska jag ta bussen till Kini och se om jag gillar byn bättre denna gång.

Från Syros åker jag till Pireus 9 dagar och ska bo på Lilia, vår favorit där...Där ska f ö Claes och jag även bo 4 dagar i november då vi kombinerar Aten 6 dagar med Pireus. Pireus har verkligen blivit en favorit nu efter 4 långa vistelser där. T o m ett julfirande 2011.
I Pireus var ju tanken att jag skulle arbetat som volontär i hamnen E1 med flyktingarna där och Team Sweden Volunteers, men nu är lägret tömt och TSV har ingen verksamhet alls där nu. Inte i Aten eller Lavrio heller. Jag tänker dock åka in till Aten och leta upp hjälporganisationen " O Allos Anthropos" som lagar mat och delar ut på olika torg i Aten till hemlösa, fattiga greker och flyktingar. Där hoppas jag få arbeta några dagar. Skandinaviska kyrkan har ingen sådan verksamhet utan skänker insamlade pengar till olika organisationer. Droppen....

Ja lite så ser mina planer ut.....Jag har incheckat bagage denna gång för ovanlighetens skull, inte bara för klädernas skull (Regnkläder inkluderat ), utan för att senapssill några burkar ska med till Nikoleta och ett stort paket Leksandsknäcke. Så lite presenter till barnbarnen hennes. Så kan jag ta olivolja, honung och soltorkade tomater med hem, samt mycket Tinoskapris...


Denna gång , konstigt nog är pirret extra stort och nu är det en arbetsvecka kvar...den 16 september bilar vi till Lund för ett dygn innan jag reser.
Rapporter kommer att skrivas om ni har lust att följa...

Lissi
Svara med citat