Visa ett inlägg
  #55  
Gammal 2013-07-11, 19:33
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Paleochoras saltfynd

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det är också viktigt att få i sig jod. Sköldkörtelsjukdommar som hypothyreos är vanligare hos äldre kvinnor. Forskning visar också att högt saltintag är farligt för hjärta, kärl, njurar och andra organ. Ökar exempelvis risken för stroke.

Personligen tror jag också att man slutar känna smaknyanser om man ökar sitt saltintag allt för mycket.

Eva
Det första kan jag inget om.
Däremot finns andra erfarenheter och tror inte helt och hållet på ovan avslutning.
Smakförstärkningar med exempelvis natriumglutamat dödar alla toner.
Däremot lyfter "rätt" salt i lagom" dos smaknyanser. Det är min fulla övertygelse som restauratör sedan "forntiden".
Dvs:
Kliniskt rent salt har en tråkig karaktär som kanske i bästa fall lyfter umami, natriumglutamat är kriminellt, då alla små fina smaker försvinner.
Ett bra havs-salt lyfter de små smakerna och även de tunga tendeserna, utan att helt förändra balansen.

Finns det någon som förstår svamlet av mig, troligen Uffe och Lars samt några till, så är det bara att gratulera eller alla andra hugga tvärtemot!

Salt är en passion, precis som Kreta och allt annat mellan Albanien och Libyska sjön.

Paul
Svara med citat