Visa ett inlägg
  #7  
Gammal 2018-06-13, 11:19
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Samma sak har hänt med Santorini!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Men det jag inte kan fatta är att de kan tjäna mer pengar på Airbnb under en kort period än på er som hyr hela året.
Som jag redan tjatat i ett par andra Airbnb-tråd: Det är lokala myndigheter (eller landets myndigheter) som skall se till att Airbnb inte får den frihet den har i många städer/länder. Airbnb betalar ingen skatt på sin provision (förmedla logi) i det landet man hyr, utan på Irland, och detta är möjligt tack vare EU-lagstiftning. I många länder betalar uthyrare ingen skatt på sin verksamhet. En möjlighet som finns och som vissa städer infört är att man får hyra ut sin bostad/fastighet ett begränsat antal nätter per år. En annan åtgärd är att all uthyrning via Airbnb endast tillåts om man har ett särskilt konto hos den lokala skattemyndigheten. Alltså, lokala myndigheter har egentligen sista ordet, men tyvärr används väldigt sällan.

Långtidsuthyrning grundar sig på att hyresgästen betraktas som en "trogen kund", man bor året runt och då även under lågsäsongen när efterfrågan är låg och hyresvärden riskerar att inte få det uthyrt. Det blir ett slags medelvärde på hyran. Ju kortare perioder, desto dyrare blir hyran.
Enligt min källa i Atén stannar de allra flesta 2 eller 3 nätter. Santorini är tämligen populär, bokningsfrekvens är mycket hög. Så, om man "bara" lyckas hyra ut 20 nätter per månad, ger 100€/natt så mycket som 2 000 €/månad. Eller 10 000 € för en period på 5 månader. När det gäller Santorini så tror jag det är fullt möjligt.

Och så länge uthyrning via Airbnb är billigare än hotell (sådana som går att spåra upp transaktioner, alltså hotell som betalar skatt) kommer Airbnb att växa. Men inför lokala myndigheter vissa restriktioner, då blir uthyrning via Airbnb inte längre attraktiv och priset måste sänkas, eller kanske hyra ut under lång period (läs säkra inkomster).
Och så tjat ännu en gång: det är lokala myndigheter som skall styra Airbnb-uthyrning, inte tvärtom! Och varför gör man inte det på Santorini, eller i Grekland i allmänhet? Lokala myndigheten på Santorini känner säkert till Ingela A:s och andra öbors dilemma! Varför görs ingenting i frågan?

Senast redigerad av RobEri den 2018-06-13 klockan 11:26.
Svara med citat