Visa ett inlägg
  #7  
Gammal 2018-03-08, 13:41
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Hyra moped/fyrhjuling

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Utan att vilja ha någon åsikt i frågan om typ av fordon kan jag säga att vägen inte är problemet, icke heller förarens kompetens; det jobbiga är medtrafikanterna!

Här hos oss råder Vilda Österns trafiklag och fattar man hur den är klarar man vad som helst.
Jag hyr alltid bil på Karpathos; de senaste åren har vi haft bil hela tiden vi har varit nere, fyra veckor åt gången. Rent allmänt är det inte alls mycket trafik på öns vägar. Det är i centrala Pigadia det kan bli tjockt, men de flesta kör lugnt och försiktigt och jag har hittills inte sett någon annan olycka än en bil som körde in i en annan på parkeringen. Det enda negativa jag har upplevt var en gång i Volada, när jag fick möte i en trång sväng och bilen lade av. Jag var då fortfarande rätt osäker med att köra i Grekland, så jag hoppade ur och böt plats med min man, varvid bilen efter, en taxi, tutade ilsket. Vi struntade i honom och fortsatte så snart vi fått igång bilen och stannade i nästa by, Othos, för att gå runt ett tag. Då stannade en bil till bakom vår och en kvinna steg ur. Hon hade suttit i bilen bakom taxin och ville be oss om ursäkt för taxichaufförens dåliga uppträdande. "Sånt gör vi normalt inte här på ön!" sa hon.

Ni behöver inte alls vara oroliga för att köra bil på Karpathos. Ta det lugnt på serpentinvägarna och håll uppmärksamheten långt framåt så ni är beredda på möten. Det kommer att gå jättebra.

Karin
Svara med citat