Visa ett inlägg
  #52  
Gammal 2022-06-11, 15:07
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 757
Standard Sv: Älskade Amorgos!

Nu har jag varit på Sifnos i 4 dagar och högsäsongen har verkligen kommit i samband med den grekiska pingsten. Igår fredag kom flera färjor och la till och det kom "en masse" bilar" tillika gående när jag satt på en taverna. Dom som inte kom med bil fick kryssa mellan bilarna för det var i det närmaste trafikkaos. Bilarna kröp längs hamngatan. Jag nästan ångrade att jag hade åkt från Amorgos, där lugnet råder. Men kanske det även kom många besökande till Katapola över helgen?

Då kom jag på att jag ska åka härifrån Annandag Pingst. Och det ska väl alla andra helgresenärer göra också! Direkt till resebyrån att inhandla färjebiljetter för måndagen. Men det var inga problem. Dels åker jag med med Sea Jet, som bara är en passagerarfärja, dels ska jag bara till Naxos. Dessutom berättade Ann att dom har satt in en extra tur, en stor färja, typ Blue Star, klockan 20 på måndagskvällen. Dom flesta ska åka med den. Troligen går den i första hand till Aten.

Jag känner mig lite handikappad här. I princip finns det bara en gata och den går längs hamnen. Jag skulle så gärna vilja gå i gränderna, men mina ben passar dåligt med alla trappor. I gränderna ligger ju en hel del keramikverkstäder, som jag skulle vilja titta in i.....

Så lite bilder:




En fin liten båt står parkerad i bukten med 2 flaggor. Den ena är grekiska flaggan, men den andra vet jag inte.



Grekisk sallad med osten mizithra.



Skymning över bukten.






På min balkong/altan har jag ett stort citronträd.




Kvällsbild från balkongen. En kyrka finns längst upp på berget.

Birgitta
Svara med citat