Visa ett inlägg
  #84  
Gammal 2005-10-09, 11:48
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Har läst den här diskussionen flertalet gånger och måste erkänna att jag fattar ingenting

Är det själva benämningen "manipulering" som får oss att se någon skum, oärlig person med ont uppsåt bakom kameran och/eller bildredigeringsprogrammet?

Små barn är ju alltid tacksamma fotoobjekt, så även min brorson. Fick in en pangbild på honom för ett tag sedan MEN p g a att jag var lite för snabb och inte lät kameran ställa in sig ordentligt fick ungen illröda ögon och såg ut som en alien Vad då göra med en bild fångad i ett ögonblick som aldrig någonsin kommer tillbaka?? Låta bilden vara som den var och irritera sig varje gång den visas ELLER använda ett bildredigeringsprogram och ta bort hans röda ögon?? Valet blir väldigt enkelt enär brorssonen inte har röda ögon i verkliga livet. Det vi gjorde var alltså att redigera bilden där han fick sin naturliga ögonfärg åter. Om jag däremot gett honom annan ögonfärg istället, ja då hade det handlat om manipulering. Bilden har alltså inte förändrat verkligheten efter redigeringen, den är bara återställd till det normala, d v s hans riktiga ögonfärg.

Manipulering av bilder är för mig när man t ex placerar Eiffeltornet på Naxos eller om personer helt ofrivilligt blir placerade på ort/ställe eller i sällskap där de aldrig befunnit sig.

Kan heller inte tänka mig att någon här har för avsikt att manipulera tävlingsbidragen för att på så sätt kamma hem förstapriset samtidigt som resten av gänget blir lurade att tro att bilden är "äkta".

Det väsentliga i det hela är väl ändå vad resp bild vill säga oss åskådare, förmedling av stämning etc.

//Zanét
glad fotoamatör med liiite kunskap om bildredigering
Svara med citat