Ämne: Mykonos
Visa ett inlägg
  #14  
Gammal 2014-03-18, 21:36
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Mykonos

Nä nu måste jag lägga mig i detta.
Måhända att Mykonos kan vara både dyrt och är hårt exploaterat och turistifierat. Vi var på Mykonos i mitten av juni -11 och det var inte nedlusat med folk då i alla fall, jag upplever Santorini som värre. Dessutom behöver man inte komma långt utanför staden för att man ska hitta det typiska grekiska. Vi bodde i Agios Stefanos ca 25 minuters promenad från Mykonos stadskärna. På vägen mot staden, alltså 15-20 minuters gångväg från city så fann vi ett härligt litet vattenhål där vi stannade till varje dag minst en gång för förfriskningar. Makarna och barnbarnet kunde inte ett ord engelska medans dottern som bara var där ibland kunde engelska. En normal beställning för oss kunde vara en grekkaffe, en flaska vatten, ouzo och ett glas vin. Eller två cola och två ouzo eller Jordnötter, vatten och två glas vin. Oavsett vad vi beställde så betalade vi alltid 5€ när gubben eller tanten tog betalt. Jag gav oftast en eller två euro i dricks vilket resulterade i att vi ibland inte fick betala utan paret ville bjuda oss. Pojken skulle sedermera skolas in i konsten att servera och då vid det här laget så var vi att betrakta som stammisar så därför var vi det perfekta objektet för inskolningen antar jag. Pojken kom med våra drycker och oliver och jag gav honom 2€ i dricks varpå gossebarnet sprang överlycklig in till mormor och morfar och visade stolt upp sin dricks. De gamla blev så förtjusta för att pojken var så glad så de kom genast ut med vin och ouzo till oss som de gladeligen bjöd oss på. När vi traskade några hundra meter neråt byn framme vid busshållplatset så passerar man ett fik/taverna med ytterst moderata priser trots detta gnällande på forumet över de dyra priserna. Jag förfäras inte i alla fall över en toast för 2.50, en öl för 1.60 eller ett glas vin för 2 euro. Dessutom så går det att hitta fina tavernor och matställen med helt ok priser om man undviker de ställena som man tror är turistfällor. Precis som alltid så är sunt förnuft att föredra. Människorna på Mykonos bortom värsta city är verkligen öppna, hjälpsamma och oerhört vänliga också. Vi fångade fantastiska ögonblick på Mykonos alldeles utanför stan som lika gärna kunde komma från de ensligaste bergsbyarna på Kreta.
Nä Mykonos är INTE så hemskt som det mer än gärna målas upp som.
Personligen så tycker jag att Rhodos stad är långt mer av turistfälla än Mykonos. Se gärna bilder i länken nedan till mitt Mykonosalbum med bilder som är tagna runt Mykonos stad. Vi tycker inte det är så hemskt.

http://www.kalimera.nu/forums/album.php?albumid=1286
Svara med citat