Visa ett inlägg
  #609  
Gammal 2020-05-30, 23:27
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg

I de länder som stängt ner och nu öppnar upp, så har man redan gjort grovjobbet och fått ner smittan och under kontroll. Grekland har bara några fåtal nya smittade om dagen, inte ens ett dödsfall om dagen. De öppnar nu upp för länder som är nere på ungefär samma nivå som Grekland. En andra våg förväntas komma till hösten ja, men fram till dess kan människor i dessa länder slappna av lite och njuta av sommaren, och på så vis få en paus från karantän och folk har börjat träffas som vanligt igen.
------------------------------------

Varför Grekland inte väntar med att öppna upp för turismen är pga att smittspridningen är väldigt låg och beräknas fortsätta vara låg i sommar. De har också sett att sen i början på maj när landet stegvis började öppna upp, så har inte smittan ökat. Det andra skälet till varför Grekland öppnar upp är för att folk kommer svälta och landet kommer kollapsa om det inte blir nån turism i år. Följderna kommer vara katastrofala. Redan nu har människor stora problem, inom turismen har de inte ens börjat jobba än. Pratade med min pappa idag som bor på Rhodos, han sa att det är helt deprimerande där just nu för alla hotell är stängda och inga människor nånstans...och det är slutet på maj. Jag sa att men kommer de inte öppna 1a juni som regeringen sagt? Och han sa: "Om de inte har några kunder, så är det ingen idé för dom att öppna".
För mig känns det mycket osäkert om vad som kommer att hända de närmsta månaderna i Europa. En del länder har drabbats jättehårt och sedan stängt ner totalt. Hur blir det för dem när de börjar öppna upp igen?

Andra länder bl a Grekland, Portugal m fl har uppenbarligen klarat sig bättre. Man har stängt hela samhället totalt under en tid. Vad händer i de länderna efter att ha varit i totalkarantän i ett par månader? När de öppnar upp så är väl inte smittan borta? Är man då inte tillbaka på ruta ett igen. Ett antal få fall som sedan kan öka snabbt när samhället öppnat upp igen. Är det då inte risk att det blir som när skiten började. Några få fall som sedan blir flera. Inte minst om resandet och den för dessa länder så viktiga turismen ökar igen?

Kanske är det så att den här fruktansvärda smittan kommer på lång sikt att kräva ungefär samma utfall i alla länder. En del länder, t ex Italien, Spanien, Storbritannien och Sverige m fl har redan fått genomlida mycket av eländet och är en bit på väg igenom det. Andra som har haft mindre utfall har kanske mera kvar att dras med framöver.

Och det finns två delar i pandemins konsekvenser. Det ena är det direkta medicinska lidandet och följderna i form av intensivvård och dödsfall. Det andra är de ekonomiska konsekvenserna som även de kommer att få konsekvenser i form av lidande och dödsfall framöver.

Vilka strategier för att bekämpa eländet som har varit rätt eller fel tror jag aldrig att vi kan få några svar på, eftersom alla länder har så olika förutsättningar. Och om det mot förmodan låter sig göras så är det i så fall tidigast om ganska många år när vi förhoppningsvis är igenom eländet. Att i nuläget tjafsa om vilka länder som har gjort rätt eller fel känns för mig helt meningslöst.

Ser fram emot den dagen när vi är igenom och vet mera!

Masse
Svara med citat