Visa ett inlägg
  #608  
Gammal 2020-05-30, 22:48
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Jag tycker att inget har förändrats sen viruset började härja. Speciellt här i Sverige. Många dör ju fortfarande. Inget har förändrats. Ser en uppgång av smittade i västsverige idag.
Kan inte fatta att länderna öppnar upp. Varför inte vänta lite till? Tänker mer på mänskligheten än ekonomin. Att vi svenskar inte är välkomna är väl ett facit om nåt.
Vi vet ju inte hur detta virus kommer att bete sig..kommer o går kanske.. Men jag tycker att vi måste försätta som om det vore början på eländet!! Håll avstånd o tvätta händerna
/ Kajja
Sverige har inte kommit nånvart för de stängde aldrig ner och därför har allt blivit mer utdraget. Eftersom smittan fortfarande är så stor i Sverige så borde inte människor slappna av, men sanningen är ju den att folk inte orkar leva på detta onaturliga sätt hur länge som helst, och det är bara mänskligt. Därför ser jag att smittan kommer öka i Sverige.

I de länder som stängt ner och nu öppnar upp, så har man redan gjort grovjobbet och fått ner smittan och under kontroll. Grekland har bara några fåtal nya smittade om dagen, inte ens ett dödsfall om dagen. De öppnar nu upp för länder som är nere på ungefär samma nivå som Grekland. En andra våg förväntas komma till hösten ja, men fram till dess kan människor i dessa länder slappna av lite och njuta av sommaren, och på så vis få en paus från karantän och folk har börjat träffas som vanligt igen.

Även fast jargongen i Sverige har gått att det inte går att stänga inne folk i ett land hur länge som helst och att människor inte klarar av strikta restriktioner för länge, så verkar det numer som att själva Sverige är ett bevis på det. Medan de andra länderna gick igenom en eller två tuffa månader av karantän, så kan de nu njuta av sitt resultat. Medan Sverige kommer få fortsätta i all evighet med sina lite lättare restriktioner, utan ens en paus (sommaren). Kommer Sverige klara det? Allt tyder ju redan på att folk börjat slappna av, fast läget i Sverige inte tillåter det än.

Sveriges annorlunda strategi har ju också lett till att de nu är osynkade med andra länder och därför kommer ha svårt att ta sig in i och ut ur länder nu i sommar. Vissa bryr sig inte så mycket om det som inte drabbas personligen, men för oss till exempel som har släktingar i Sverige eller Grekland och vill träffa dom är ju det här väldigt olyckligt.

Varför Grekland inte väntar med att öppna upp för turismen är pga att smittspridningen är väldigt låg och beräknas fortsätta vara låg i sommar. De har också sett att sen i början på maj när landet stegvis började öppna upp, så har inte smittan ökat. Det andra skälet till varför Grekland öppnar upp är för att folk kommer svälta och landet kommer kollapsa om det inte blir nån turism i år. Följderna kommer vara katastrofala. Redan nu har människor stora problem, inom turismen har de inte ens börjat jobba än. Pratade med min pappa idag som bor på Rhodos, han sa att det är helt deprimerande där just nu för alla hotell är stängda och inga människor nånstans...och det är slutet på maj. Jag sa att men kommer de inte öppna 1a juni som regeringen sagt? Och han sa: "Om de inte har några kunder, så är det ingen idé för dom att öppna".
Svara med citat