Visa ett inlägg
  #27  
Gammal 2019-08-22, 13:26
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Positiva minnen från Grekland.

Det var när jag och en väninna var på ön Agistri som väninnan, tillsammans med två andra kvinnor, fick för sig att hyra en moped. Själv föredrog jag cykel eftersom jag inte åkt moppe sen var jag 15 år och har träffat flera som fått semestern förstörd efter att ha kört omkull med mopeder/motorcyklar.
Uthyraren såg något orolig ut då tre medelålders kvinnor, efter några minuters övningskörning, ”puttrade” iväg med sina moppar - själv trampade jag efter.
Det var då jag kom till en liten by med bara några få hus och en kyrka, jag såg mopederna stå utanför något som liknade ett skjul där en äldre man stod och sålde drycker av olika slag. Jag hade gått en nybörjarkurs i grekiska, så jag frågade om kyrkan var öppen. Mannen tycktes inte förstå utan försvann bakom ett skynke, men kom snart tillbaka med en rejäl nyckelknippa som han räckte mig. Det blev ett fint minne; jag hade blivit förstådd, dessutom fått förtroendet att själv få låsa upp kyrkan.
Efter kyrkobesöket och återlämnandet av nycklar, dök det plötsligt upp ett orosmoln på den annars molnfria himlen, då en av mopederna vägrade starta. Efter några minuter kom en ung kvinna springande från ett av husen, och med ett vant handgrepp startade hon mopeden. Det visade sig vara moped-uthyrarens fru som gissningsvis fått ett telefonsamtal från sin man. Några timmar senare kom vi nöjda och helskinnade tillbaka, och cykel/moped-uthyraren kunde andas ut.

Innan jag började skriva var jag tvungen att googla lite, och när jag läste tänkte jag: är det verkligen samma ö? Minns den stora kyrkan vid stranden, några hotell, några tavernor och en butik. Och skjulet och kyrkan i den lilla byn, där inga turister fick bo.
Efter att ha funderat en stund tänkte jag: Det kan inte vara så länge som 36 år sen jag var på Agistri ...men det kunde det. Det var 1983.

Senast redigerad av sjöborren den 2019-08-22 klockan 13:33.
Svara med citat