Ämne: Kreta 2005
Visa ett inlägg
  #29  
Gammal 2022-01-19, 07:02
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Kreta 2005

Paleochora i högsäsong är ett gytter av turister. Bättre i mellansäsong, såsom maj månad och bäst i lågsäsong (min åsikt).
Man sätter ut bord och stolar på bägge huvudgatorna, d.v.s. den gatan som går genom byn samt även den gata som går längs klapperstranden, där hamnen finns. Då stängs bägge gatorna av vid 18-tiden för biltrafik samt parkering. Det är hög och trevlig stämning, men lite för mycket för mig. För mig känns det då skönt att sitta på Methexis taverna eller Waters Edge Cafe, med utsikt över Libyska havet.

Jag kommer ihåg att när jag kom till Paleochora i juli förra året och i högsösong. Olyckligtvis åkte jag med en flygplatstaxi och inte med Paleochorataxi av misstag. Han fick då stanna vid busstationen för bägge gatorna var stängda för trafik. Jag fick köra slalom mellan bord och stolar med mitt bagage och hade stora svårigheter att komma fram. Det blev inte bättre när jag kom till hamnen. Här hade bilar parkerat hur som helst ända fram till Haris och Waters Edge Cafe, t.o.m. på trottoaren. Jag var fullständigt slut när jag kom fram. Hade jag åkt med mina vänner på Paleochorataxi visste dom att man måste runda hela udden för att komma fram med bil.
Så för mig passar lågsäsong bättre!

Birgitta.
Svara med citat