Ämne: Kreta 2005
Visa ett inlägg
  #23  
Gammal 2022-01-17, 18:46
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Kreta 2005

Så blev det torsdag den 12.5
7.15 väcktes vi av en vilt, hysteriskt kacklande höna som for omkring utanför vår balkong. Svårt att somna om så strax före åtta blev det frukost på balkongen.
Vi hyrde varsin moppe. För första gången för mig, så jag fick provköra för att få hyra. Blev godkänd av uthyraren och vi drog iväg upp för en vacker väg i bergen. Passerade flera små byar och hade hoppats att hitta någon liten bytaverna för lunch, men hittade ingenting förrän vi var nästan tillbaka i Paleochora igen. En gammal kvarn var omgjord till kafé och taverna. Grönt och lummigt med en liten bäck som porlade i grönskan. Det blev en fika och en glass där.
Jag hade problem med min moppe, den tjuvstannade så fort jag stannade och släppte gasen. När vi kom in i sta´n igen och det blev trångt och stopp lite överallt var jag väl lite trött och okoncentrerad. Jag gasade till och glömde bromsa. Ja, ni kan väl tänka er vad som hände. Jag for iväg som en raket och råkade välta några klädställ utanför en affär innan jag fick stopp på moppen. Full kalabalik, folk kom rusande från alla håll, slaktaren kom ut från sin butik med kniven i högsta hugg. PINSAMT!!! Jag klarade mig utan skador, men naturligtvis blev det repor på moppen.
Ville därifrån så fort som möjligt, så upp igen och ut till utkanten av sta´n för en lätt lunch. Lite darrig var jag nog, det kunde ju faktiskt ha gått riktigt illa.
Problemet med moppen var ganska enkelt, hade glömt att stänga choken efter starten.
Vi åkte ut till Krias Beach, ca 9 km utanför sta´n, där vandringsleden mot Elafonissis börjar. Den var lika jobbig i början, som den var från andra hållet. Vi stannade där någon timma och tog ett dopp, men det var rysligt kallt. Kallaste stranden i hela sta´n fick vi höra senare.
Hem till rummet för fika, dusch och dagens tvätt. Se´n kom det jobbiga, att lämna tillbaka moppen och betala för mina synder. Det blev en dyr affär, men moppen gick att laga och jag var OK.
Vi gick för att leta upp busstationen och jag kan förstå att vi inte hittat den dagen innan. Det var typ ett hål i väggen och svår att se när den var stängd.
Vi bestämde att äta hemma på balkongen och inhandlade en flaska rosévin, dolmades, skinka och bröd. En efterlängtad whisky på balkongen medan vinet kyldes i frysfacket.
När vi satt och åt kom värdinnan och vattnade alla sina blommor. Massor av pelargoner och en otrolig liljekruka. Hon plockade ner några frukter från ett träd och gav oss. Såg ut som plommon, hon sa vad det hette på grekiska, det kommer jag inte ihåg, men goda var dom.
Efter maten tog vi en promenad ner mot hamnen och i kvarteren norrut. En härlig varm och skön kväll som avslutning på en dramatisk dag.
Kerstin
Svara med citat