Visa ett inlägg
  #26  
Gammal 2008-01-15, 22:34
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Naxos med flickvännen

Citat:
Ursprungligen postat av osccar Visa inlägg
Hur långt är det från Naxos hamnen till själva centrum?
Här kommer ännu ett långt meddelande...

För att svara på frågan ovan: Hamnen ligger i Chora, alltså i själva centrumet. Dock ligger de flesta hotellen ovanför St Georgesstranden, som ligger lite bortanför det absoluta "centrumet"... Det går fint att gå den sträckan, men det är inte superkul med en massa bagage.


Om jag var ni skulle jag (ni verkar ju gilla att planera, som jag):

Ta tur och retur-resan för cirka 2000, den som ni hade hittat som var på typ 2 veckor. Sedan ta bussen till Pireaus, som är en hamn i Aten. (en stor sådan, det får ni ha med i beräkningen)
Se till att kolla upp när första bästa färja till Naxos avgår och hoppa på den.

Sedan skulle jag spendera typ 7 dagar på Naxos. För att få lite variation (är aldrig fel) skulle jag åka till grannön Paros (en kort båtresa) och tillbringa några dagar där och sedan ta färjan i god tid tillbaka till Aten. Det allra bästa i det läget är att se till att vara i Aten dagen innan flyget tillbaka till Sverige lyfter, för att inte behöva oroa sig för att missa det.

Om ni gör på detta sätt får ni se två fina öar med härliga stränder och kan ända till avresa roa er med att ta reda på så mycket om möjligt om öarna och bestämma ungefär var ni vill bo.

För jag skulle inte förboka några rum (bortsett från natten i Aten, den måste ni förboka) utan fixa boende på plats.
Ni säger att ni vill ha 3-stjärnigt boende, är det för att ni vill ha pool, eller?

De studios och rum man kan hyra på öarna varierar i standard, men de allra flesta är rena, fräscha och helt okej utan någon lyx. Kan man tänka sig att göra avsteg från lyx-kravet och bara ha ett par mysiga veckor (med balkongmys på kvällarna, egen frukost och så vidare) kan man komma undan billigare.
När ni stiger i land på en ö kommer det ofta fram så kallade "rumsraggare" som säger att ni ska bo hos dem och erbjuder priser hit och dit och så kan ni få följa med och titta på rummet, som de oftast då kör er till. Har man lite skinn på näsan är det lätt att säga nej och kolla vidare om man inte är nöjd, men kanske kan det kännas lite jobbigt...

Alternativet för att finna boende som jag gillar bäst är följande:
Någon av er placerar sig på ett café med en dricka i ena handen och en bok i den andra, och vaktar bagaget. Den andra tar en promenad runt (kan ta en stund) och kollar efter var ni skulle vilja bo och frågar efter lediga rum och priser.
Hittar den letande personen något bra kan man hämta den drickande bokläsaren och kolla så den godkänner boendet.
Sen njuter man av att bli av med bagaget och hoppar i havet! Eller något liknande...
Vill man ha havsutsikt blir det till att leta lite extra och kanske också öppna plånboken lite mer.

Angående tiden så ställer man fram klockan när man landat, en timme. Jag skulle tro att flygtiderna du sett är lokaltid, alltså att klockan är 11 i Grekland om det står att flyget landar 11 i Aten.

Hur känns det nu då?

Svara med citat