Visa ett inlägg
  #4  
Gammal 2016-01-24, 16:57
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Åter till Syros

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Så efter 8 nätter på Tinos tänker jag nu bo 5 nätter centralt i Ermopouli och utforska stan riktigt grundligt inklusive Ano Syros. Buss till Kini ska det väl också bli och någon annan by....Avsaknaden av riktiga byar är väl det som gör att jag, (bortskämd av Tinos byar), inte riktigt kan fastna för Syros.

Lissi



Jag kan till viss del förstå att det så att säga, enligt dig inte finns "riktiga byar" på Syros. Vi är lååååångt ifrån så kunniga om övriga Syros efter två besök så när som på att Ermoupolis är DUNDERFANTASTISKT men också att vi mest har varit i Galissas (där vi bott) samt Kini, som du själv vill besöka. Och jag har aldrig varit på Tinos så jag kan inte jämföra. Men Syros ÄR lite speciellt, ön är liten och det finns förutom nyss nämnda byar ett antal andra mindre byar men också väldigt mycket "gles bebyggelse", lite allmänt utspridd och det är många "ortsnamn" här och där. Benämningen "riktiga byar" håller jag som sagt med om men se i så fall Galissas, Kini, Vari, Azolimnos m.fl på ett sätt där du inte nödvändigtvis jämför med andra byar på andra öar. Jag kan inte förklara helt vad som särpräglar Syros byar och vad som gör dem till det gillande vi fått i dem och om dem? Men vi har hur som helst upplevt Syros som väldigt "välmående", vi behöver MER ERFARENHET av Syros i allmänhet för att förstå ön och dess speciella charm.




/Hasse
Svara med citat