Visa ett inlägg
  #13  
Gammal 2005-05-15, 23:25
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: Bil till Elafonissi

Bara ni inte väljer den väg som går LÄNGST ut på västkusten, för DEN är minst sagt gräslig och då menar jag just branterna ner mot havet. Jag är normalt inte höjdrädd, men den gången som jag körde den vägen så tyckte jag att det var läskigt. Men väljer man den väg som går mera på "snedden" från norra kusten ner mot Elafonissi, (den vägen körde jag hem), DÅ är det betydligt behagligare. Man bör då köra söderut INNAN man kommer till Kissamos, kollar just nu på en Kreta-karta, byn heter Kolimvari. Kör man ända fram till Kissamos är risken stor att man hamnar på vägen som passerar badparadiset Falassarna på väskusten och då ÄR man ute på den mycket högt belägna och minst sagt slingriga vägen som passerar bl.a. Sfinari och det berömda klostret Chrisoskalitissa där ett av trappstegen säjs vara av rent guld men det är bara de troende som kan se det
Oavsett vad, så är Elafonissi värt ett besök. Alternativet är ju att åka med en busstur dit, då väljs ju "rätt" väg och man slipper vara alert med skyltar o.dy hela tiden. Första gången som jag körde i detta land så var det jeep på Naxos för många år sedan. Sedan dess har jag kört på ALLA vägar på denna ö, inklusive "o-körbara" enligt maken. På Kreta har jag mest kört bil och på skiftande vägunderlag. Västligaste vägen till Elafonissi är fortfarande en av mina hiskeligaste upplevelser, jag lovar för då blåste även siroccovinden väldigt hårt och hett rakt emot oss.
Men, jag älskar att köra bil i de kretensiska bergen jag skulle inte vilja vara utan alla de upplevelser jag har haft.
Klart ni ska åka Frågan är bara HUR ni ska åka
Lycka till!!
/Be
Svara med citat