Visa ett inlägg
  #15  
Gammal 2010-05-18, 08:36
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Resa som ensam tjej

Jag reste ensam till Kreta (och även Aten) i 16 år innan jag flyttade ner hit. Eftersom jag är född gyllenblond har jag även rest i flertalet hårfärger, och visst - blondiner väcker uppmärksamhet. Trots det är det komplimanger jag hört, aldrig glåpord. Allt från "I will die for you!" (drygt 12-årig ung herre) till "Is it real?" Det vanligaste "tillmälet" i Chania verkar vara "Vill din mamma gifta bort dig?", som jag hört ropas efter kvinnor i alla åldrar. På Grekiska låter det helt annorlunda, men översatt är det riktigt charmigt tycker jag. De grekiska män jag stött på genom åren har varit 99.99% gentlemän. Inte ens som ensam nattflanör på Omonia Square (Aten) stötte jag på några problem.

Nu ska tilläggas att, åtminstone inne i Chania stad, har klimatet förändrats. Både jag, min dotter och kvinnliga bekanta har blivit förföljda och även antastade - dock ALDRIG av en grek! Grekerna verkar fortfarande oerhört respektfulla och tycks ta ett nej för ett nej, även om de förstås flirtar lite ändå, men alla är ju inte greker.
I Chania har vi problem med invandrarkillar som stundtals drar runt i stan och antastar damer i alla åldrar, ibland handgripligt. Vi som bor här och förstår språket vet att det inte är greker, men för en turist är det svårt att veta.

Res du ensam, man hittar alltid nya vänner att slå följe med. Använd sunt förnuft, gå inte ensam i mörka gränder och lita på dina instinkter.

//Kikh
Svara med citat