Visa ett inlägg
  #29  
Gammal 2013-08-12, 00:11
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Grekisk Påsk 2007 - 2020

Mitt råd är att välja en by du varit i tidigare och kanske känner några bybor. Jag tror det är viktigare än var den ligger.
Jag har firat påsk på Lesvos många gånger. Våra vänner Iannis och Daphni driver hotel Votsala (http://www.votsalahotel.com/) som alltid har ett speciellt påskprogram, som ger dig en inblick i grekiskt påskfirande samtidigt som du får se några olika delar av Lesvos. Vi startar alltid på skärtorsdagens eftermiddag med en promenad runt i Mytelini. Efter ett taverna besök är det dags att gå till kyrkan där skärtorsdagens mässa pågår. Vi kommer strax innan Jesus korsfäst. Du får en ljudupplevelse av själva korsfästelsen. På fredagen följer vi begravningståget i byn Asomatos. Först orkestern, som spelar sorgemusik, därefter symbolen för kistan och alla de som vill följa begravningståget runt byn. Påskaftons morgon beger vi oss till en av kyrkorna i Mytelini för att försöka väcka Jesus. Under en del av mässan för församlingen som mycket oljud som möjligt samtidigt som prästen sprider löv över församlingen. Påskaftons kväll tillbringar vi i Petra. Precist som överallt i Grekland utbryter ett nyårsaftonsliknande oväsen vid midnatt. Kristos Anesti! Kristus är uppstånden! Fastan är över och du bjuds på den speciella påsksoppan. Mums. Påskdagen grillar vi lamm i hotellets trädgård. Vid fyratiden på eftermiddagen när lammet och tillbehören är slut och vinet uppdrucket sprider sig ett lugn över Votsala. Påsken är över.
Fira påsk på hotell? Ja varför inte. Votsala har mer än 60% återkommande stamgäster. Påsken i Grekland är den stora familjehögtiden. "Alla" reser hem till sin by för att firar högtiden med släkten. Votsalas gäster kommer från hela Europa så det blir lite av familjekänsla där också. Du får naturligtvis hjälpa till med alla de förberedelser som behövs. Påskljus, påskbröd, lammet med tillbehör osv.

På våren måste du välja ett reguljärflyg. Bäst brukar vara att köpa en genomgående biljett med SAS från Stockholm, Göteborg eller Köpenhamn. Ditt bagage reser hela vägen så du behöver bara hålla reda på ditt handbagage vid bytet i Aten. 2014 firar hela Europa påsk samma dagar så både flyg och grekiska färjor kan bli fullbokade. Tidtabeller för påsken brukar finnas tillgängliga i slutet av året innan.

Ps Vi kom första gången till Votsala av en slump sommaren 1997. Det blev så att jag besökte hotellet minst en vecka varje år och hustrun vartannat år mellan 1997 och 2009. Sedan 2010 bor vi 5-6 månader om året i en egen lägenhet en bit från hotellet. Vår kärlek till Lesvos grundlades på Votsala.

Kaló Paska 2014
Svara med citat