Visa ett inlägg
  #18  
Gammal 2007-12-18, 12:06
Aspasia Aspasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Solna
Inlägg: 32
Standard Sv: Grekisk Påsk 2007 - 2020

Hej!

Ett bra påsktips är att vara nere i Grekland redan till långfredagen!
Då äter man "majirítsa",påsksoppan, på diverse inälvor,lever,njure t.ex.,samt bitar av tarmar från påskalammet!
En intressant upplevelse;jag själv tycker faktiskt det är riktigt gott!

Sent på påskaftons kväll,alltså lördag,går man till kyrkan och inväntar midnatt.
Då skall man ha köpt med sig varsitt långt ljus,för vid 12-slaget kommer prästen ut och säger "Christós anésti!" (Jesus är uppstånden) och folk får börja tända sina ljus från hans heliga ljus,och sen skickas så att säga elden vidare i den stora folkmassan.
Man säger "Jesus är uppstånden" till varandra, och man svarar "Alithós anésti!" vilket betyder "Sannerligen är han!"
Många gånger sotar men ett kors överst i dörrkarmen till sitt hem när man återvänder från kyrkan med ljuset.

I och med att Jesus är uppstånden slutar fastan,som ju i Grekland inte är en total fasta utan man undviker kött,olja etc och äter mest grönsaker och ev. fisk.
Dagen efter,dvs påskdagen,grillar man lamm eller killing på ett stort spett och smörjer kråset ordentligt!

Man brukar också ha hårdkokta ägg målade med vinröd färg,som man sen "tävlar med". Man slår sitt ägg mot kompisens och den vars ägg håller vinner och fortsätter att slå sitt ägg mot andras.

Jag har även sett då och då (på Kreta) att man på långfredagen bränner en docka på bål, typ fågelskrämma,som får symbolisera Judas som förrådde Jesus.
Jag vet inte om det är något man gör allmänt i Grekland eller om det är en kretensisk sed.

Det är som sagt den största högtiden i Grekland,men så är det också,rent religiöst sett inom vår protestantiska kyrka.
Julen firas även i Grekland, men inte alls i den omfattning som vi gör. Snarare smäller nyår lite högre under den årstiden,och då brukar man spela kort tillsammans. Oklart varför?! Kanske säger turen i kortspel något om hur nästa år ska gestalta sej?

Jag vet inte om det fortfarande är så,men jag har hört tidigare att man får 14 "månadslöner" i Grekland,dubbelt upp till jul och påsk! Därmed inte sagt att den totala årslönen blir högre....
Man köper ofta nya,fina kläder till påsk,så det behövs ju lite tillskott!

Kan verkligen rekommendera alla att resa ner till den ortodoxa påsken!
Första gången jag kom till Kreta "råkade det" vara påsk,vi visste det inte när vi reste ner,men det var mycket det som gjorde att jag fastnade för Grekland och kulturen där.

Aspasia
Svara med citat