Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2006-02-14, 11:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: symi och karprathos

Stor skillnad! Fast vilka två öar går att jämföra, egentligen

Symi är en liten ö. En dröm för den estetiskt lagde eftersom byn är så otroligt vacker. Förutom hamnbyn Yialos finns övre delen av byn, Chorio, och grannbyn Pedi. Det är allt.

Många vandrare gillar Symi men du kan inte vandra till nån annan by för att ta en frappé i skuggan - för det finns inga andra byar.

Stränderna är steniga, mycket natursköna. Solstolar här och var men absolut inte överallt.

Karpathos är mycket större. Eftersom den har flygplats har den mer känsla av skandinavisk charter än Symi har - dit måste man ju åka med båt. Men trots att Karpathos har många turister blir det inte olidligt trångt - åtminstone inte i september när jag var där.

Karpathos har en ful och bedagad stad med 60-talsfeeling, Pigadia. Ändå är den trivsam för där finns mycket vardagsliv.

Förutom Pigadia finns en massa byar att göra utflykter till med buss eller hyrfordon.

Karpathos har också mängder av vackra stränder, särskilt för dem som gillar sand.

Visst var det du som redan bokat resa till Symi? Jag skulle absolut inte ångra det om jag var du, även om många här råkar gilla Karpathos. Jag gillar också Karpathos men du får en liten annan slags semester på Symi, som är en mycket speciell ö. Dess säregna karaktär gör att du får en annorlunda upplevelse. Upplevelsen på Karpathos ligger närmare vad du hittar på andra öar.
Svara med citat