Visa ett inlägg
  #14  
Gammal 2015-09-22, 13:02
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Direktrapport från Egina

Om man med cykelvänlig ö menar att den är helt platt så är den inte det. Men jag tror inte det är vad du menar. Delar av Egina är lite backigt, men inte värre än att man med hyfsad kondition klarar det. Mitt intryck är att din kondis är mer än hyfsad efter alla långa vandringar. Jag tror säker att du kan uppskatta att ta dig fram på cykel om det är hyfsat väder. En stor fördel med cykel är ju att det går sakta och man hinner uppleva utsikter och dofter.

Vägen från Egina upp till Afea är delvis en del uppför, men genom vacker pinjeskog som man kan njuta av när det går tungt. Och i gengäld går det ju nedför när du ska tillbaka. Trafikanerna på Egina är väl som jag upplevt dem på de flesta öar (Kreta och Rhodos undantaget) väldigt hänsysnfulla och rädda om turister på moppe och cykel. Ligger ofta länge bakom och väntar på rätt läge att köra om istället för att chansa.

Två tips till: Ungefär mitt på ön finns ett slags viltreservat som lär ta hand om och rehabilitera skadade fåglar. Själv har jag bara passerat där för en del år sedan och aldrig varit inne. Vet inte om det fortfarande är igång. Men du kan om du är intresserad förmodligen googla och hitta något på nätet.

Tar du dig ner till Perdika längst ner i södra ändan av ön (inte särskilt långt från Egina stad, och lättcyklat) så har du i den lilla fiskebyn chans att dels äta pinfärsk och nygrillad fisk till lunch eller middag (boende finns om du vill övernatta) och dels köpa dig en transport över till den lilla spetsiga ön Moni som är obebodd med undantag av ett gäng påfåglar.

Masse
Svara med citat