Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2007-04-20, 19:34
Paulinas avatar
Paulina Paulina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Mölndal
Inlägg: 188
Standard Sv: Zakynthos, havssköldpaador, barn med allergi..

Jag kan tyvärr bara svara på några få frågor om havssköldpaddor...

Men så här ligger det till:

Om ni bor i Laganas så är i alla fall läget utmärkt! För framför er har ni hela Laganasbukten och den är en skyddad marin park (uppdelad i olika zoner). Att den är skyddad betyder dock inte att det inte går att åka ut med diverse turistbåtar med glasbotten där för att "jaga sköldpaddor"; sådana går hela tiden runt, runt i bukten. Det är väl en lite tvivelaktig verksamhet, det där, men det är definitivt det bästa sättet att få syn på dem (och att se en är en mycket rörande upplevelse...)

Hur det är i maj med möjligheterna till "turtle spotting" vet jag inte (jag var där i september), men det kan man säkert finna info om på nätet. Och vill man veta mycket om sköldpaddorna så ska man besöka Gerakasstranden (också i Laganasbukten, längst ut i sydost), där huserar organisationen Archelon som värnar om dem. Gerakasstranden är en underbar strand, men man får bara vistas där i tre timmar (det är en äggläggningsplats där och man får en liten biljett). Solstolarna är vråldyra (men pengarna går till sköldpaddorna) och man ska hålla sig hyfsat nära strandkanten och inte vimsa upp bland sanddyner och ev. sköldpaddsägg. Vakter håller koll där så det är ingen risk att man går fel!

Båtarna åker ofta ut till den lilla paradisiska ön Marathonissi, också den en känd äggläggningsplats. Där får man dock bara stanna någon timme.

Det kan hända att jag har lite mer sköldpaddsinfo - hör av dig om du vill veta mer!
Svara med citat