Visa ett inlägg
  #7  
Gammal 2005-03-29, 10:20
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Boende på Korfu

Citat:
Ursprungligen postat av Janet
Vad jag har förstått kommer man knappast nära det äkta grekiska någonstans på Korfu?
Det beror givetvis på vad du menar med "det äkta grekiska". Grekland är ju faktiskt så mycket mer än standardbilden av en liten by vid havet, med åsnor med gubbar på ryggen och svartklädda gummor... Jag skulle anta att Korfuborna själva anser att de är minst lika mycket "äkta grekiska", och deras ö lika "äkta grekisk" som några andra.

Men visst, längs kusten finns det ett stort antal turistställen, precis som på andra platser i Grekland, och de "värsta" ska man kanske undvika. Å andra sidan så finns det folk som gillar dem också. Själv skulle jag aldrig ens överväga att bo i Gouvia och Dassia, tättbyggda hotellområden genomkorsade av en hårt trafikerad motorväg, medan andra gärna åker dit...

Det traditionellt grekiska livet hittar man inte utmed kusten, eftersom grekerna sedan urminnes tider har byggt sina byar högt uppe i bergen för att undgå rövare. Men nu är det ju så att turisterna vill bo vid havet, så då får man anpassa sig... Du får välja själv, vill du uppleva grekiskt vardagsliv, så leta rätt på ett rum uppe i någon bergsby. De finns, vi såg ofta skyltar om rum att hyra när vi var ute och åkte bil runt ön. Vill du bo nära havet, får du samsas med andra turister... De små ställena uppe i bergen har sällan hemsidor, så dem hittar du inte på internat. Ett tips är att fråga taxichaufförerna inne i Kerkyra; de brukar ha koll på det mesta.

Själva bodde vi i Aghios Gordios, och stormtrivdes där. En hel del hotell, javisst, men bakom huvudgatan låg privathusen där grekerna själva bodde och hade sina odlingar. Många bra restauranger och trevliga människor. Lång, härlig sandstrand. Andra har sagt att Kassiopi också är ganska lugnt och trevligt. Vill du ha storstadsliv, går det ju att bo inne i själva Kerkyra också, men där skulle jag tro att det är ganska dyrt.

En ganska uttömmande sajt om Korfu är
fast jag tycker att han ibland är onödigt negativ i sina omdömen, så ta det som skrivs med en stor nypa salt. Dessutom blandar han ihop Aghios Gordios med Aghios Giorgos...

Jag skickar några adresser till din inbox.

Karin

Senast redigerad av Kalimera den 2005-04-18 klockan 13:19. Anledning: Otillåten länk
Svara med citat