Ämne: Introduktion
Visa ett inlägg
  #6  
Gammal 2011-01-11, 22:09
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Introduktion

Ja det är en av få nackdelar med Grekland. Man kan knappast påstå att Grekland generellt är handikappvänligt.

Följande har verkligen inte med Grekland att göra, men jag vill gärna passa på att nämna det eftersom det kanske kan hjälpa någon med ett större handikapp att våga ge sig ut på en resa som man kanske väldigt gärna vill men inte vågar.

Las Americas på Teneriffa måste vara jordens absolut mesta handikappvänliga resmål som finns!
Jag har själv ingen anledning att överhuvudtaget behöva tänka på om ett ställe är handikappanpassat eller inte, men då jag kom till Las Americas så var vi fullständigt förbluffade eller snarare imponerade. Jag vet inte hur många gånger jag utbrast till sällskapet under vår vistelse hur handikavänligt allt var. Det är så välanpassat att det även är ett mecka för skateboardåkare, allt är slätt. Trottoarerna och gatorna är släta som barnrumpor. Alla trottoarkanter är rejält fasade. Finns det en trappa någonstans så är den i princip alltid delad med en lång och bred ramp. Det finns bänkar och räcke att hålla sig i över allt. Det finns underbara ligor här o där som kör runt och njuter i sina permobiler. Orten är nog för övrigt jordens permobiltätaste plats. Allt är gjort väldigt bra och stället ser inte ut som ett ställe för handikappade utan som ett ställe som är lika bra för alla oavsett vår fysik.

Så finns det någon som undviker att resa pga av sitt handikapp så kan jag å det varmaste rekommendera Las Americas. För övrigt så är jättemånga hotell, butiker och restauranger lika välanpassade på orten!