Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2019-10-02, 16:48
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Timjan, tupp men inte tårta.

Anopoli 2 oktober.

Jag har nu varit i Anopoli i snart 3 dygn. Anopoli ligger på en bergsplatå cirka 1 mil upp på Lefka Ori från Chora Sfakion på Kreta. Här har vi varit ett par gånger tidigare. Aradenabron har vi besökt vid 3 tillfällen, så denna gång har jag uteslutit den fina bron och ravinen. Jag vandrar runt i byn och känner att konditionen sviktar, men det blir några kilometer varje dag.

Jag anlände sent i söndags kväll efter en lång resa. Sundbyberg - Arlanda - Aten - Chania. Sonen på Anopoli Rooms and Taverna mötte mig på flygplatsen och vi hade en fantastisk resa till Chora Sfakion. En stjärnklar himmel och grekisk musik på bilradion. Sen bar det upp på berget längs den slingriga vägen. Så underbart vackert det var att se Sfakion upplyst så där från ovan!

Jag har en studio, eller rättare sagt en etta med kök,cirka 400 meter från tavernan. Ett flott boende med en vidunderlig utsikt.Det är ett radhus med 4 lägenheter och nybyggt. Jag hade på senaste resan lärt mig att ta med en dubbelkontakt, då det bara fanns 3 uttag i studion, en för TV:n, en för kylen och en för AC:n. Här har jag räknat till 12 uttag!

Här råder lugnet och tystnaden. Ja,om man räknar bort dom underbara ljuden av den lågmälda grekiska musiken på dom 2 tavernor som finns i byn, tupparna som gal, ljud från getskällorna, kyrkklockan som ringer varje halvtimme, skolbarnen på rast och hundars skall i fjärran.

Här känner man sig som ett med invånarna, katterna, hundarna, hönsen,hästarna och fåren. Ja, och så getingarna! Men med hjälp av brinnande kaffe (eller kaffesump?) får man bukt med dom på tavernaborden.

Imorgon tar jag bussen till Chania för ytterligare 3 dar på Kreta.
Lite bilder från mina promenader:




Bild från mitt köksfönster. Det är bara på min nya mobil som bilder blir felvända då och då.




Här går det inte att få tag i rött vin någonstans. "Brunvinet" som jag kallar det för kommer från druvan Romeiko, som är vanlig på Kreta. Hembränt här.




Statyn av Daskalogiannes. Han föddes i Anopoli.




Jag gillar gamla dörrar.




Här finns det får överallt.




Idag kom faktiskt lite moln.

Birgitta.
Svara med citat