Visa ett inlägg
  #21  
Gammal 2020-10-24, 15:04
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Kortkort båtluff på sydvästra Kreta.

Här kommer lite resterande bilder från Agia Roumeli och resan till Paleochora. Skriver lite grann under bilderna. Återkommer snart.




En av dom fåtaliga gatorna i Agia Roumeli. Jag gillar inte dom stenar som är inlagda i gatorna här. Dom blir slippriga när det regnar och när bilarna kör låter det förskräckligt. Jo, det finns faktisk bilar här, vad dom har dom till vet jag inte. Det finns ju ingen väg ut här, bara färjorna.




En nymodighet som är förskräckligt ful. Ett kobås för resenärer med färjan. Kanske det finns behov nu när det inte finns så många samariavandrare. Men normalt brukar det anlända 1000 vandrare här varje dag. Då räcker inte kobåset till. Dom mer eller mindre bofasta gillar den inte, men det är polisen som bestämmer.




Kalebasser odlas det tydligen i mängder här. Hänger i taket på varenda taverna. Ovanligt många tavernor var fortfarande öppet. Men på supermarket var allt på upphällningen. Retsina fick jag t.ex. köpa på taverna, i market fanns det inte.




Sån här form av kalebass har jag aldrig sett förr, fast jag själv odlat kalebass på balkongen med lyckat resultat.




Snart avgång på färjan Samaria. Paralia studios och taverna där jag bodde och åt syns från färjan.




Cave Tripiti. Hikare som vandrar kuststigen mellan Sougia och Agia Roumeli brukar övernatta här. Då har dom kommit halvvägs.

Birgitta.
Svara med citat