Visa ett inlägg
  #11  
Gammal 2012-10-23, 19:47
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Det beste av Hellas: Fastlandet

De severdighetene og stedene jeg skrev om i det første innlegget, ligger hovedsakelig i Argolida fylke, bortsett fra Nemea og Korinth som hører hjemme i Korinthia fylke, altså nordøst på Peloponnes.

Jeg fortsetter jeg med å beskrive andre steder på halvøya jeg kan tenke meg er interessante for en turist. Først drar vi helt sørøst. Der ligger to nydelige middelalderbyer: Mystras og Monemvasia.

Først Mystras. Denne byen ligger i nærheten av Sparta, men selv om Sparta er et kjent navn fra antikken, er det ikke mye igjen fra den tiden. Mystras, derimot, er et ”must” om du er på disse kanter. Byen, som en tid ble regnet som den viktigste byen etter Konstantinopel/******** i det bysantiske riket, ble fraflyttet tidlig på 1800-tallet, og er derfor svært godt bevart. Du finner borg, kirker, et kloster og bolighus, alt i en vakker grønn fjellskråning. Bare noen nonner bor her nå, det er fredelig og skikkelig fint å tilbringe en dag her. Vil du ha en dukkert, finnes det fine strender like i sør, i nærheten av den koselige byen Githio. Jeg liker særlig Valtaki-stranden fordi det er spennende å svømme nær det rustne gamle skipsvraket.

Monemvasia er om mulig enda mer spektakulær. Den kalles Hellas’ Gibraltar, for den ligger på en ca 300 meter høy odde, bare bundet til fastlandet med en smal steinvei. Monemvasia er bilfri, men i motsetning til Mystras er det en levende by. Det bor folk her, det finnes hoteller, butikker, tavernaer og restauranter, alt i middelalderhus. Byen er godt besøkt av cruiseturister, men tilbringer du kvelden her – evt med overnatting i byen i andre siden av steinbroen, den betydelig rimeligere Gefira - blir Monemvasia en nesten magisk by.
Det arrangeres for øvrig dagscruise til Monemvasia fra Tolo (se øverste innlegg).

Jeg hadde ikke digitalkamera da jeg var i disse byene, men søk f.eks på Google Bilder, flickr eller tumblr med Mystras eller Monemvasia så finnes det masse der. Det finnes også noen på visitnafplio.net

Begge disse byene ligger i Lakonia fylke, og er du der kan du ta turen til Elafonisos, en øy med de mest fantastiske sandstrendene du kan tenke deg, hvit puddersand og turkis hav. Øya har bare 300 fastboende, men om sommeren er den et yndet feriemål, særlig for grekerne. Det er ikke så mye å finne på der, annet enn å bade, men det er jo ferie det og!

Neste gang: Arkadia fylke og nordre Peloponnes.

Et lite språklig PS til slutt. To av stedene jeg skriver om her, har sikkert flere merket seg, er opphavene til ordene spartansk og lakonisk. Regner med de brukes på svensk også? Hvis ikke, spartansk er enkelt, nøysomt, mens lakonisk brukes om en knapp og presis uttrykksmåte, nærmest uten følelser. Lakonerne var i det hele tatt et ganske spesielt folkeslag, og særlig lakonerne på Mani, ikke sant JohnS?
Og ja, Mani er opphavet til ordet manisk/mani

Senast redigerad av Admirala den 2012-10-23 klockan 20:01. Anledning: PS
Svara med citat