Ämne: Matkostnader?
Visa ett inlägg
  #38  
Gammal 2016-03-25, 09:42
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Matkostnader?

Jag begriper inte hur ni lyckas


Tycker absolut inte vi är snobbiga eller går på dyra ställen, men vi lyckas trots ansträngning inte lägga mindre än 70€ per dag i Grekland på mat o dryck för två personer.
Å andra sidan om vi lägger en eller två veckor på semester så skiter jag fullständigt i om jag ger 2 eller 4 € för en öl.
Jag förstår förstås fullt ut att om man är på semester ofta, på längre resor eller har en stor familj så är det av betydelse.


För oss så är mat/dryck upplevelserna 50% av resans värde!


Jag finner sånt oerhört stort nöje av att botanisera bland utbuden, gärna lite off från "hamnen/turisttorgen"


att sedan språka lite med kyparen och gå ut i köket o titta i grytorna är ett stort nöje.


Därefter beställer vi in 3-4 meze som vi alltid delar, sedan huvudrätt, dessert, grekiskt kaffe och en avec även om grekerna är usla på avec.


Före maten blir det ofta ouzo och en inhemsk öl, gärna från ett microbryggeri. Till maten brukar vi dricka nåt bra lokalt vin eller från Boutari som är ett säkert kort.


Ibland äter vi inte huvudrätt utan bara delar på 5-7 meze.
Vi älskar "stuffed Zucchiniflower's", musslesaganaki, grilled sardin's, ostbollar, små grillade korvar och ja nästan allting på listan
Faaaan vad sugen jag blir, nu är det bara två månader kvar tills vi flyger till Samos!


Ett supertips är att anlita en lokal taxichaufför en heldag som guide, det slutar garanterat alltid med en upplevelse man inte räknat med som sist när på Karpathos när taxi chauffören släpade med oss till kusinens lilla pub långt upp i bergen i en by med 30 invånare. Där bjöds det på både hemgjord insaltad anjovis och ouzo.
Svara med citat