Visa ett inlägg
  #8  
Gammal 2005-04-16, 16:11
Maeta Maeta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 51
Standard Sv: FRÅGOR OM Ö-LUFFNING

Hej, Inför vår första resa studerade jag alla reseberättelser och råden som finns under INFÖR RESAN/UNDER RESAN på Kalimera! Massor med bra och nyttig info.

Efter några ö-luffar verkar vi ha lärt oss bättre att inte ta med för mycket. Framförallt inte kläder! Jackor åkte bara med första gången trots svärmors oro vid andra resan. Jackorna användes EN gång när det regnade i väntan på en buss. Beroende på säsong kommer eventuellt en svettis-tröja med (september-oktober). Vi har med oss varsitt stort kulört badlakan av dålig (!) kvalitet. Det kan man svepa in sig på om det är kyligt på båtturen på natten.

Våra flesta ö-luffar har skett under juli månad då vi kan ha semester. Då är det svalare med blus/skjorta än t-shirt. Vi har inte med oss så många utan tvättar upp då och då eller lämnar in om det är möjligt. Det kan vara svårt att tvätta för proppar till handfat och vask saknas eller passar inte. Då använder vi några tax-free-påsar att blötlägga i. Det rådet läste jag här på Kalimera.
Tvättmedel tar jag med hemifrån i lagom mängd i en dubbel plastpåse. Lite extra lina och några klädnypor är också bra att ha. Badlakanet ovan tvättas upp en till två gånger under turen. Just därför skall det vara tunnt och sladdrigt så är det enkelt att skölja upp och krama ur!

Skor - bara sandaler - inget annat! Strumpor - onödigt!

En fick-kniv med lite bra verktyg på kommer alltid med (checka in!). Bastmattor köper vi på plats som skydd under handduken eller att sova på på färjan.
Vi reser med barn och gärna till lite mindre öar. Inte alltid finns det servering på stranden (eller det blir dyrt att alltid äta/dricka ute) då är en liten mjuk frysväska bra. Frysklampar "tillverkas" på plats genom att frysa in små vattenflaskor i frysfacket. Tinar under dagen och kan drickas upp och håller sig kalla länge.

Salt-socker-peppar i små campingförpackningar så att man slipper släpa med sig hela burkar när man byter ö. Lite vetemjöl tar jag med. Några gånger gör vi fattiga riddare av gammalt frukostbröd till lunch åt barnen när vi äter grekisk sallad. Till riddarna blir det stekta äppelskivor istället för sylt. Mums!

I en pytteflaska (köpta på Stadium) tar jag med mig diskmedel + en liten svamp att diska med. Bara någon enstaka gång har diskmedel + borste funnits i studion.

Fönsterskrapa har ännu inte kommit med. Överväger denna! Att sitta på toa med fötterna i duschen är inte så trevligt när det är blött!

För övrigt fylls ryggsäcken av böcker, böcker, böcker. Börjar redan surfa på bokus för att hitta rätt pocket inför sommaren, böckerna som åker med ska flera tycka om att läsa. På semestern är jag lat och läser helst på svenska. Engelska böcker går dock att få tag på.

Hoppas du hittar något att ta tillvara på!

Hälsningar Maeta
Svara med citat