Visa ett inlägg
  #89  
Gammal 2008-08-28, 11:35
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Eftersom jag känner mej smått träffad (dock ej förolämpad!) av diverse mer eller mindre subtila anklagelser från några av deltagarna i den här tråden, måste jag bara få förtydliga:
Givetvis ska man inte förolämpa varken lokalbefolkning eller serveringspersonal genom sin klädsel. Men jag har fortfarande inte fått nåt svar från de i Grekland boende: ÄR det verkligen så att man upplevs som förolämpande och respektlös om man inte klär upp sej inför en tavernasittning på en ”öluffarö”? Ogrekisk måhända, men respektlös? Om så är fallet, är det ju lite konstigt att man under alla sina resor dit aldrig har känt av eller märkt nånting av detta, eller att aldrig någon har påpekat det. Att man inte klär sej exakt som lokalbefolkningen behöver väl inte betyda att man inte visar respekt? Man kan ju även här i Göteborg ibland tycka att någon klär sej lite underligt eller udda, men inte känner jag mej på något sätt förolämpad för det (tvärtom kan det ofta upplevas som rent uppfriskande). Men om det verkligen är så att man förolämpar lokalbefolkning/serveringspersonal genom shorts-och-t-shirt-utstyrsel är det förstås anledning att tänka om. Det är bara det att jag tvivlar på att man gör det på de matställen jag brukar frekventera på mina semestrar.
En helt annan sak är om andra turister har åsikter om min klädsel. DET tycker jag inte jag borde behöva bry mej så mycket om.

Och, som flera har påpekat, väldigt intressant tråd detta.

/Thomas
Svara med citat