Visa ett inlägg
  #27  
Gammal 2007-08-01, 19:15
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Övernatta i Aten/sammanslagen tråd

Pireus är en stor hamnstad med allt vad det innebär med våld, rån och annan kriminalitet. Fast jag har själv bott där flera gånger för länge sedan. Min dåvarande följeslagare fick dock en hel del oönskad uppmärksamhet och vi fick helt fel anvisningar när vi frågade efter vägen. Inget värre än så dock, så det löste sig.

På 80-talet var det populärt för öluffare att sova i den lilla parken som ligger en liten bit på gatan upp från där bussarna stannar idag. Där var det många som blev av med P P P. Dvs Pass, Pengar och Packning... Dagtid ser man inget av detta. Men jag skulle dock undvika att bo i Pireus idag. Men det finns säkert områden som är bättre och sämre även där...

Ett annat område jag aktivt undviker är Omonia. I alla fall kvällstid. Det är sedan länge centrum för narkotikahandel, porrklubbar och prostitution i Athen. Och det är ju inte direkt grunden för ett tryggt område. Jag skulle aldrig gå ut ensam på kvällen i trakten runt Omonia.

Citat:
Tänker man så kan man ju inte göra någonting
Jag vill påstå att om man tänker (efter) så kan man göra det mesta. Och då kan man fram för allt undvika de ställen eller områden som man vet, eller fått information om, inte är så säkra.

Men kriminalitet finns överallt! Det har förekommit rån och misshandel även i "min" lilla håla på 9.000 inv... Så man är aldrig säker. Men om man använder hjärnan lite så kan man minska riskerna att råka illa ut genom att undvika de värst belastade områdena.

Peter
Svara med citat