Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2014-11-21, 18:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Vad gör vi med vårt Grekland?

Det reflekterade jag alltså mycket över när jag var på Amorgos i september. Inte minst funderade jag över hur vi förhåller oss till religion och religiösa platser, i ett land som inte alls är så sekulariserat som vårt eget. Särskilt på öarna som nog ofta kan betraktas som grekiska landsbygden och alltså är än mindre sekulariserade än större städer.

På Amorgos, till skillnad från andra öar jag besökt, var alla kapell låsta där jag prövade handtaget. (Eller rättare sagt - på ett kunde jag faktiskt öppna och gå in. Det visade sig inte vara ett vanligt kapell, utan en kyrklig byggnad där uppgrävda kvarlevor från kyrkogården förvarades).


När jag tog en bild genom fönstret in i kapellet vid Agia Anna, själva symbolen för Amorgos för hela Le Grand Bleu-turismen, så var där tomt. Inte en enda religiös symbol. Det KAN ha varit föremål för städning eller renovering - men jag fick inte det intrycket.

Här och var på Amorgos sitter skyltar med förbud mot nakenbad. Och det är svårt att ta upp ämnet utan att låta som moralist - men jag kan inte låta bli att undra hur det där kan vara så svårt att respektera. I en av småvikarna tvärs över Katapolaviken sitter en av de stora skyltarna, den hänvisar till Plakes som enda tillåtna nakenbad. Ändå såg jag folk bada nakna i samtliga småvikar, inklusive vid den fina kyrkan Agios Panteleimon på udden.


På Levrossostranden utanför Egiali finns en likadan skylt. Där låg folk nakna ändå, nödtorftigt gömda bakom en klippa eller i ett buskage.


Den här bilden kommer dock inte från Amorgos, utan från Sifnos förra året. Den tog priset av all skamlös dumhet jag sett. Den är tagen vid Chrysopigi, som är Sifnos främsta religiösa plats, öns viktigaste symbol för den grekisk-ortodoxa kyrkan. (Paret på bilden är inte skandinaver, de är ingen risk att de känner igen sig här). Jag vet inte om jag borde gått fram och sagt något, jag kunde inte släppa tanken på hur totalt respektlösa de var men hade inte kurage nog att våga säga ifrån.




Ska det verkligen vara så svårt att respektera vad som gäller på de platser vi besöker?
Svara med citat