Ämne: Tipota
Visa ett inlägg
  #5  
Gammal 2012-06-07, 10:47
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Tipota

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag har tydligen missat detta inlägg från Admirala. Först nu läser jag detta.

Tycker att du har skrivit detta med mycket empati, som riktigt berörde mig. Tack för denna beskrivning!

Man läser nu bloggar, skrivet av svenskar, som har varit fast boende i Grekland, kanske i 20 år eller mera som nu tvingas flytta från Grekland. En del med grekisk respektive eller/och barn, för att få sin utkomst. Ett uppbrott som inte är lätt. Dom som kommer tillbaks kommer att mötas av ett hårdare klimat. Så vi måste värna om vårt välfärdssamhälle, som kostar men som ger så mycket!

Hur är det mig dig, Admirala? Befinner du dig i samma sits, eller pendlar du mellan Norge och Grekland och får det att gå runt? Jag undrar.

Så en fråga till Lugnagatan; Kan du beskriva vad en "kamakies" är. Tydligen ett grekiskt uttryck?

Birgitta.

Takk til deg og Monica for kjekke ord!

Jeg bor egentlig fast i Norge, og har inntekt derfra, men har leilighet i Nafplio som jeg besøker så ofte som mulig.

Ordet kamaki betyr harpun. En kamaki er en som flørter med jenter, å gjøre kamaki er å flørte med jenter, og da særlig turistjenter. Det var mye vanligere før, da charterturismen startet opp i Hellas og i noen tiår deretter, i en tid da de greske jentene knapt fikk lov å gå ut uten anstand. De greske guttene og mennene synes det var rene gavepakken at så mange frigjorte, vakre, Nord-Europeiske jenter kom til landet deres, og jentene på sin side var ofte åpne for en flørt (og det som det medfører) med en gresk adonis. I Nafplio hadde til og med kamakiene en egen klubb, Blekksprutklubben, hvor medlemmene fikk tildelt "jaktmarker", dvs gater/strøk i byen hvor de fikk drive med kamaki, det var ikke lov å prøve seg på en jente en av de andre kamakiene hadde sett seg ut osv.

Det var meget, meget sjelden penger med i bildet, slik lugnagatan antyder, bl.a. var det den gang kamakien var ung ikke akseptert at en jente kjøpte en gutts drink e.l., og uansett har kamaki aldri dreid seg om penger, men om flørt og sex. Men noen ganger ble det faktisk lange forhold og ekteskap ut av det også.

Jeg har skrevet bok om kamaki, og dermed "forsket" ganske mye på det, inkludert intervjuet gamle "blekksprut"-medlemmer, og jeg synes det er et fascinerende emne

Nå er greske jenter stort sett like frigjorte som oss nordboere, så kamakiene har blitt færre og færre.

Senast redigerad av Admirala den 2012-06-07 klockan 10:53.