Visa ett inlägg
  #4  
Gammal 2019-07-05, 22:10
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Greklands problem

1. Förstår inte vad du vill ha sagt, skulle du kunna förtydliga?

2. I princip varje gång som regeringen varit tvungna att spara mer pengar så är det pensionen som de har sänkt. Pensionen måste ha sänkts runt 10 ggr under de senaste åren. Problemet för pensionärerna har varit att många varit oförberedda så de har tagit lån innan som de ändå varit tvungna att betala tillbaka i samma takt även fast de fått mindre och mindre pengar att röra sig med. Som tur är kunde detta ändras för ett tag sedan, så man kunde få ansöka om och bli beviljad att få betala tillbaka sina lån under en längre tid. Detta hände till exempel mina svärföräldrar som varit nedtyngda av skulder de senaste åren och i princip levt på 100 euro i månaden efter alla betalda räkningar. De har verkligen sänkt pensionerna så mycket som det går att sänka dem, och höjt pensionsåldern till 65 och snart kommer det bli 67 här också. Till exempel min pappa fick en av de bättre pensionerna runt 2000 euro i månaden + 3 bonusar om året som är sammanlagt 4000 extra. Nu får han inte bonusarna längre och får ut 1500 euro i månaden istället. Min svärfar började med 1300 euro + bonusar som var en vanlig pension, nu får han ut 900 tror jag utan bonusar.

Men allt det här har folk lärt sig att leva med nu. Problemet är att pensionen i framtiden kommer ligga på 0 kronor, för att det inte föds några barn idag. Här krävs det att man istället måste börja öppna plånboken som regering och satsa lite på familjerna. Vilket jag tror att de kommer inse försent, och dessvärre tror jag att hela systemet kommer kollapsa inom 30 år. Vill inte ens tänka på det.

3. De har redan gjort detta, allt läggs ut och kan kontrolleras av alla. Staten kontrollerar även medborgarna mycket mer, och det är mycket svårare att "komma undan" med saker. Företag kontrolleras mycket mer. De har även tagit hjälp av Sverige bl.a. Saker i Grekland är annorlunda nu än för 10 år sedan. Ditt inlägg känns inte så uppdaterat tyvärr.
Svara med citat