Ämne: Höstresa
Visa ett inlägg
  #6  
Gammal 2010-09-22, 16:21
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Standard Sv: Höstresa

Ja så var man tillbaka igen efter en underbar resa. Vi landade på Santorini och gav oss genast av ner till hamnen för att invänta båten till Folegandros. En timma lite drygt med snabbåt (inte lika kul men bekvämt första dagen) och strax efter 18 på kvällen var vi framme. Bussen upp till chora och där väntade man oss på hotell Meltemi. Jag hade bokat hemifrån eftersom jag hade bott där i våras och tur var väl det eftersom det var bröllop i byn denna helg. Vi fick nog finaste rummet, 35 euro per natt betalade vi för ett stort rum med en härlig balkong där vi satt och såg solen gå ner i havet på kvällarna. Frukost varje morgon i trädgården på Pounta vid busstorget. Långa promenader till olika stränder och bad i det varma vattnet som är på hösten. Kvällarna tillbringade vi i chora som ju är som ett stort vardagsrum. Det är inte många platser i Grekland som slår det. (har nu varit på 38 öar så jag har lite att jämföra med) Vi fick vara med om både bröllop, begravning och firande av helgon. När man är på en sådan liten ö så kommer man sådana händelser så nära och det är fantastiskt. Min väninna grät när vi skulle lämna ön efter 4 dagar!
Sedan bar det av till Naxos där Rena och Panos från Pension Sofi hämtade oss. Alltid lika roligt att komma dit. Snällare familj får man leta efter. Besök på Dolphin nere i hamnen för att äta shrimps saganaki var ett måste. Lite shopping och bad hann vi också med innan vi på fredag åkte till Santorini. Där bodde vi på Golden Star som ligger centralt och bra uppe i Thira. Hämtade i hamnen när vi kom och skjutsade till flygplatsen på morgonen inklusive frukost för 70 euro rummet tycker jag är helt OK. Har tyckt att det varit svårt att hitta bra restauranger i Thira men efter ett besök på Dionyssos så kan man inte klaga längre.
En härlig vecka!
//maji
Svara med citat