Visa ett inlägg
  #14  
Gammal 2011-04-08, 23:31
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Idag marknaden och spritfest

Nu är du i faggorna. Välkommen även till Chania om du känner för det.

"gavros" betyder skarpsill, och det kan även vara fråga om en specialrätt med skarpsill. I affärererna finns insaltad sill som är mycket stark och måste lakas ur,men den duger säkert bra till Jansson. Även rökt , alltså böckling, men den är också väldigt hård och salt inuti.
Nu har jag äntligen kommit igång och börja köpa färsk fisk - i saluhallen får man den rensad på momangen - och utforskar det som finns.
"Marido" är en mindre fisk, fingerstora, som jag tror jag fått i mig på restaurang, som jag ännu inte gett mig in på hemma.
"Sardiner" kallas faktiskt vissa inläggningar av skarpsill, men "sardin" är också namnet på en fiskart som lever i medelhavet, och som serveras även friterad restauranger...
Ja, som sagt, jag forskar vidare på detta, och återkommer med rapporter !




Citat:
Ursprungligen postat av IngegerdN Visa inlägg
Jag undrar om det inte var "gávros" som du åt. Det är småfisk som friteras och äts hela och är enligt min mening mycket goda - de tillhör mina absoluta favoriter...

Tack för dina målande beskrivningar av Chania. Själv har jag aldrig besökt Chania stad, men när jag läser dina inlägg så känns det som att jag själv vandrar omkring där...

Ingegerd - som åker tillbaka till Rethymno om 5 dagar