Visa ett inlägg
  #13  
Gammal 2005-05-12, 03:33
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Væxla hemma eller på Kreta?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Uttagsavgiften är avskaffad inom EU. Enligt regelverket för flera år sedan. Verkar märkligt. Kanske banktjänstemannen missat att Grekland tillhör EU.

Eva
Hej!

Uttagsavgiften är avskaffad, men inte räntan.

Jag citerar mitt eget inlägg som även finns längre upp i tråden:

>>Alla svenska banker utom Skandiabanken samt ICA Banken tar ut en smygränta vid varje bankomat-uttag även inom EU. Till exempel får du betala 1.65% i ränteavgift av uttaget belopp i bankomaten om du har ett bank-kort anslutet till SEB.<<

Så är det. Kolla själv med era banker och läs det finstilta. Avgift och ränta är liksom inte samma sak! Det kostar fortfarande en avgift (ränta) att ta ut kontanter inom EU med bankomat-kort, såvida ni inte är anslutna till ICA eller Skandiabanken.
Jag och Git som är "trogna" kunder hos SEB samt Nordea blev uppmärksammade på detta för ett antal månader sedan och skaffade därför ett konto i ICA Banken.
Är man utomlands någon vecka så spelar det knappast roll, men lever man här nere i Grekland (eller i annat EU land) och tar ut kontanter från bankomater kontinuerligt så förlorar man helt enkelt "stålar" om man inte har valt rätt bank!
Och hur många kollar sina saldobesked efter semestern?! 40 Euro, ja det stämmer nog att det i juli var 360 SEK!! Eller var det 364 SEK? Hur många uttag gjorde jag?!

Många 1 Maj-hälsningar från
Calle!

P.S. 1 Maj firades och var helgdag i går (11 Maj)!! Konstigt men sant! Fast tack vare mina grekiska vänner så vet jag varför!!

Senast redigerad av Calle den 2005-05-12 klockan 04:01.
Svara med citat