Visa ett inlägg
  #16  
Gammal 2021-10-22, 07:32
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Min ultimata båtluff!

Jag blir så full av intryck här i Anopoli. Den fantastiska naturen och den totala tystnaden. Det som hörs är tupparnas galande på morgonen samt fårskällor då fåren förflyttar sig från en hage till en annan. Då är huvudgatan i byn deras domän och bilarna får rätta sig efter det. Så har vi även hundarna som skäller.

Här är i princip bara vandrarna som gör dagsutflykter, men ibland kommer turistbussar från norr som åker upp till Aradenabron. Men nu är det lågsäsong så bussarna lyser med sin frånvaro. På våren kommer turister för att titta på alla orkidèarter, som finns här.

Det finns i princip två tavernor och bägge serverar god mat. Eftersom Anopoli ligger på en högplatå är det ovanligt grönt här. Det finns en mängd olivträd och man har även vinodlingar.

Här finns Räddningstjänsten för Lefka Ori, dom som räddar människor som skadats eller förlorat orienteringen i bergen. Många av männen är muskulösa och bär alltid vandringsskor. Dom tillhör säkert Räddningstjänsten.

Jag får inte nog med att fota här, allt är så fantastiskt! Så här kommer ett gäng bilder.




Nästan fullmåne igår kväll.




Igår morse hade det lagt sig snö på Lefka Ori.




En allè av olivträd.




Tänk att få vara får och ha denna utsikt varje dag!












Bakom den stora platanen har jag min altan, så jag ser bara gröna blad.



En rolig och kraftig stubbe.




På torget står Anopolis store man, Daskalogiannis.

Om ett par timmar tar jag färjan till Agia Roumeli. Där ska jag var i 3 dagar.

Birgitta.
Svara med citat