Visa ett inlägg
  #22  
Gammal 2021-09-17, 10:45
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Pigadia direkt

Det märks att det börjar bli höst. En efter en slår tavernorna igen. Vi hade tänkt äta sushi i måndags, men möttes av en skylt som meddelade att från denna veckan har de bara öppet torsdag - lördag och man måste boka bord i förväg. Vi hade ju träffat Stacey på Pelagos kvällen innan, men jag tänkte inte på att säga: “Vi tänkte komma och äta hos dig i morgon!” … nu blev vi ordentligt besvikna, och bestämde oss för Ratatouille i stället, men de hade stängt för säsongen dagen innan. Man blir litet vilsen när planer går i stöpet. Vi lät Michelangelo fösa in oss på Acropolis i stället, där jag åt en crispy salmon. Mycket god, men inte direkt någon sushi …

Skolorna har börjat, så i tisdags var Pigadias gator fyllda av barn och ungdomar med ryggsäckar. De kånkade hem läsårets alla skolböcker. Jag visade Evi min Chromebook och sa att det är vad våra elever får. Inte fullt så tung att bära, men jag minns känslan av förväntan när jag själv fick nya skolböcker. Att få bläddra i dem och läsa litet i förväg … den nya tekniken är inte enbart av godo.

Vi åkte till favoritstranden Damatria, för att upptäcka att vinterstormarna har fört bort sanden!
Nu är det ett brett bälte av hala, stora kullerstenar att försöka passera innan man har kommit så långt ut i vattnet att det går att simma utan att stöta knäna i botten. Så tråkigt! Men tavernan Poseidon därovanför är precis lika bra som förr. Ett underbart ställe att sitta och njuta på.

Den här dagen anlände Mikke från Rhodos, och vi slöt upp på Faros vid sju för en ouzaki. Jag vinkade till paret Zappa ute på balkongen och bjöd med dem också. Vilken trevlig kväll vi hade! Massor av prat och skratt (och ouzo) och vi gick inte därifrån förrän strax efter tio, när vi var i stort behov av något att äta. Det blev ett gyrosbesök på Tis Erasmias innan vi gick hem.

Igår var det Mikkes födelsedag, men han ville inte göra någon stor grej av det hela. Han kom upp till oss på Regina för en fika på balkongen innan han gav sig iväg för att reparera scootern han har fått låna av Andreas. På kvällen träffades vi hos Nena på Nostimies för en enkel födelsedagsmiddag. Ikväll blir det nog Pelagos igen.

Karin
Svara med citat