Visa ett inlägg
  #6  
Gammal 2019-08-18, 08:53
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Snart landar jag på Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
I dagligvaruhandeln, även där det bor lokalbefolkning tycker jag priserna är avsevärt dyrare än här hemma, i alla fall på de öar jag besökt de senaste tre-fyra åren.
Jag håller med om, men kanske avstår från att använda ordet "avsevärt". Däremot för lokalbefolkningen och de allra flesta grekerna är Grekland VÄLDIGT dyrt, och det är bara kolla på deras månadslöner. Vissa dagliga och nödvändiga basvaror kan faktiskt kosta lika mycket som i Sverige, och t o m dyrare.
Problemet började när Grekland (på ett felaktigt sätt!) lyckades ansluta sig till Euro 2001. Priserna steg omedelbart och många var de omfattande protesterna (mot prisökning) i hela Grekland och då i synnerhet i Atén. Och jag minns själv prisskillnaden efter Euro jämfört med Drachme, alltså före 2001 och sedan direkt efter 2001.
Den billigaste ön jag hittills besökt är utan tvivel Samothraki, och det beror förmodligen på att turismen på Samothraki (jag var där 2018) är mycket begränsad och består mestadels av grekiska besökare och turister från Balkan. Enligt lokala affärsidkare har båda grupper begränsad eller mycket begränsad "köpkraft".
Myten om ett billigt (ibland löjligt billigt) Grekland har tyvärr skapats här på Kalimera.
Svara med citat