Visa ett inlägg
  #8  
Gammal 2019-09-03, 07:42
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Gula fläckar på örngott och lakan

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Hej Kalimeravänner!

Ägaren på studio där vi bodde i Pythagorion visade till oss ett örngott med kraftigt gula fläckar. Han frågade oss, varför har hotellägare på ön problem med svenskar som varje gång lämnar gula fläckar på både örngott och lakan. Han undrade om svenskarna använder en speciell solkräm som lämnar gula fläckar på örngott eller om de använder för mycket solkräm eller inte duschar direkt efter strandbesök. Jag svarade att det hör vi första gången.
Att det blir gula fläckar av solkräm är ett ganska känt problem men att det bara skulle vara svenskar (eller skandinaver) som orsakar dem låter konstigt? Kanske ett hotell där det bara bor skandinaver?

Här är ett utdrag från ett känt märke (från Tyskland) som också tillverkar solskyddskrämer:

Varför blir det fläckar på kläderna från vissa solskydd?

För att din hud ska få det skydd den behöver i solen innehåller solskydd UV filter. Dessa filter är vanligtvis organiska kemiska filter som för att kunna göra sitt jobb med att absorbera UV-strålar har en gulaktig färg. Den är den färgen som orsakar de gula solskyddsfläckarna.
Ju högre SPF vi använder, desto mer filter innehåller produkten och därmed blir oftast fläckarna starkare. Allt eftersom vi lär oss mer om solens påverkan på hudens hälsa börjar vi klokt nog använda högre solskyddsfaktorer än tidigare. Det innebär att solskyddsfläckarna blir allt mer synliga och ett allt större problem.
UV-filter har en gulaktig färg
Kemiska UV-filter kan efterlämna gulaktiga fläckar på ljusa kläder

Vilka faktorer förstärker solskyddsfläckar?

Själva solskyddsfläcken är bara en del av problemet. Faktum är att våra ansträngningar för att ta bort fläckarna kan göra dem värre istället för att bleka eller ta bort dem:

• Vattnet vi tvättar våra kläder i innehåller metalljoner såsom järn och koppar. De reagerar med filterfläckarna på våra kläder och kan förvärra dem. Det finns fler av dessa metalljoner i hårt vatten, så de som tvättar kläder i områden med hårt vatten drabbas ofta värre av solskyddsfläckar.
• Varmt vatten kan kapsla in de gula fläckarna istället för att ta bort dem: 40 grader, som rekommenderas av de flesta tillverkare av tvättmaskiner och tvättmedel, är tillräckligt varmt för att förvärra solskydds-fläckarna.
• Pulvertvättmedel och blekmedel kan också reagera med filtren och förvärra solskyddsfläckarna istället för att minska dem.

Pulvertvättmedel, blekmedel, varmt och hårt vatten kan förvärra solskyddsfläckar


Jag har förstört många ljusa kläder som blivit alldeles gulfläckiga i mina dar men nu vet jag vilka solskydd som inte efterlämnar gula fläckar och använder bara dessa

Hoppas annars du hade det bra på din resa på fina Samos och Pythagorion Enigma och kanske vill berätta lite om den också
Svara med citat