Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2021-08-13, 14:25
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Två veckor vid Rethymnon kusten juli/aug 2021

Ni som läste inläggen får lite repris

Förra årets resa blev inställd av Apollo då Heraklion flygplats stängde i juli för vårt plan. Blev Rethymnon kusten sommaren 2021 istället. Taxi kom 02:45, smidig incheckning med plf dokument o Covidpass. Bara visa dom vid incheckningen, scannades inte nån gång? Skönt mailet med PDF kom ca 10 dar innan resan så vi hade en kopia utskrivet.
Usel service på planet. Satt längst bak ytterst o personal körde in i mig med vagn ett dussin gånger. Sen pratade de högt till varandra om privatlivet bakom draperiet, noll avstånd i toa kö😡. Kateter för att minska smitta? Kunde inte sova.

När vi landade var en vagn med väskor var bort men kom till slut. Visade plf och Covidpass bara o gick igenom. Apolloguiden sa bussen tar 2,5 h men den körde direkt o tog 1,5 h. Checkade in och tog lunch på Steki. Saganaki pasta öl o ouzo. Bjöd på likör o vattenmelon sen. Tog sen ett dopp i poolen
Tänkte vi oss en lätt middag och tog pannkakor på ett café. 4 tjocka med choklad o bär; proppmätt. Sen till vårt stam hak Eyes och hälsas välkommen tillbaka av ägaren

Stefanos, färre turister i år än 2020. Flera hotell hade inte öppnat. Fick en shot varje dag som nattfösare, sov gott sen i AC dock fanns den bara i ena rummet. Vid frukosten gällde följande, alla gäster har olika tider och beställer över disk. Vi hade tid mellan 9:00 och 9:30. Munskydd på och kö, pekar på vad man vill ha, äggröra, ägg, bröd, pålägg, juice kaffe, the, croissant, vattenmelon , yoghurt. Funkade bra och fick äta i lugn o ro. Sen upptäckte vi kunde komma 8;50 typ. Stället där vi hyrde bil 2019 var stängt så vi frågade Stefano var bokar vi nu? Mittemot mig sa han, högt tryck så boka itid o hälsa från mig . Vi gick dit, tjejen bakom disken sa hon hade flera före. Vi hälsade från Stefano, annat ljud i skällan. Bokade två dar veckan efter. 120 E två dar med all försäkring. Stort tryck på bilar pga pandemin

Sen ner till Lakki strandbar. Höga vågor o blåst, Inget bad idag men doppa benen o ta vatten i ansiktet gick bra. Samma priser som 2019 på mat, dryck o stolshyra samt Frappe . Fick lite Raki efter ” on the house”
Provade nya Mythos ice, filtreras under noll. Smakade som kall Budweiser. Döm av vår förvåning när vi får sms av Apollo, välkomna på stadsrundtur i Rethymnon gamla stad i kväll,, avstånd. Grupp. Orange färg pga smitta. Fick även erbjudande om jeepsafari. 4-6 pers inkl föraren, frågade om avstånd och fick svar max 7 mot 8 annars, följer grekiska regler

Efter tre dagar med röd flagg och badförbud så var det gult en stund. Hann doppa oss i vågorna som var kraftiga och man fälldes av dom. Blev inget dopp mer då blåsten tilltog och röd flagg igen blev pool vid lunch haket Golden beach. 90 % beläggning på solstolar så mycket folk nästan bara tyskar, sen ett dopp hemma. Så prisvärt att det är knappt lönt att laga hemma, dock mindre portioner på Golden beach än på Lakki. Frappe brukar man få i plastglas på strand. Vid lunchen fick vi Ouzo i samma förpackning, komplett med is och vatten. ” Ouzo to go.”

Mindre vind sen och vi fick bada dock lite vågor så jobbigt att simma. Fräck kypare i går på Virginia Taverna, fick bara 20 E tillbaka i stället för 23E. Tog dricksen i förskott. Går aldrig dit igen.

Tre gånger hade Eyes livemusik. En norsk trubadur som spelade länge sen man fick livemusik, står nån och pratar med nån på en bar där de har live underhållning kan ägaren få böta 5 000 E och hålla stängt i en vecka. Lyckades får höra Back inte USSR, Yesterday, Help och Let i be

Våra två dagar med bil var trevliga, slingriga serpentinvägar. 35 E för bensin, trevligt att få bilen tankad och få tutan rengjord av mackpersonal.
Dag 1 såg vi Minoiska kyrkogården i Armeni. 4 E , vidare till Margeritas för fika o keramik butiker, trevlig by. Stefanos har en granne som driver fik där. Blev glad för vårt besök. Sen lunch i Peremi, prisvärda by korvar . Sen grottan i Meldemi, värt 4 E för få 18 graders svalka. Sen hem via kustvägen, stora lyxiga hotell vid kusten. Middag på Paprika och det öns bästa hamburgare. Tydligen suveräna gyros o sallader med. Prisvärt.
Dag 2 var med 50 min bilkörning till krigsmuseet i Askifou, guidning av en ung tjej vars far o farfar samlat in alla saker. En del skrot men vissa finfina o dyrbara saker för samlare. Bjöds på Raki under turen som hennes pappa gjorde. Jag som inte körde fick minsta glaset. Tog 20 min, lade 5 E var. Började en vandringsled som hette George och tog 3h i närheten. Sen ner söderut och mot bron i Aradena. Passerade Sfrakion och har aldrig sett så mycket parkerade bilar samtidigt. Överallt, tom längst serpentinvägen. Samsas med getter som sökte skugga. Åt lunch på liten avsides taverna där engelskan var sådär, jättegod kyckling och 10 bondkorvar. Vi gick sen över bron och två bilar körde över den, knakade bra. Körde tillbaka o njöt av utsikten från vägen och vidare till Kastello. Tyvärr stängt för renovering Jannes guider var och är suveräna.

2017 och 2018 åt vi lunch på Manolis Place varje dag, tog taxi dit en kväll. Behövde inte visa vaccinbevis för öppet på 3 av 4 väggar. Goda Pizzor samt en Raki efter med ägaren.

Sista dagarna var det 38 plus och lite blåst. Blev slö i värmen och läste mindre än beräknat. Tog längre simturer samt pooldopp. Väldigt stora portioner på middagshaken så vi åt hemma 5 ggr. Delade på en lunchportion, räckte..
Sista dan fick vi höra om minilockdown i Chania, hade varit trist utan musik med stängda barer.
Fick höra att ungdomar får 150 E i mobilen i fal de tar vaccin. Pengarna kan användas för resor, museibesök och konserter. Inte kläder och alkohol
Hörde lite svenska o danska, få engelsmän, en del tyskar dock men väldigt få turister dock mer folk under andra veckan.
Kunde köpa till rummet sista dagen, borde kunna göra det via resebyrån och betala vitt.

Gav Stefano svenska snapsar med engelsk översättning, fick en flaska rödvin och två Amstelglas av honom. Alla tre överlevde hemresan
Sista lunchen på Lakki, när vi betalade frågade dom varför vi har bråttom? Flyg hem till 15 o regn, 25 graders skillnad. Fick ta en raki med ägaren o hela stället vinkade åt oss när vi gick. B
ra kunder. Fick alltid Raki och melon efter alla måltider, nästan alltid Raki
En positiv sak med Chanias flygplats är deras hamburgare, 9 E för ostburgare o cola
Nedan står för mig personligen, folk får göra vad dom vill, tycka vad dom vill, alla har olika möjligheter medicinsk och ekonomiskt men för mig gäller detta.

När vi tittar tillbaka på Corona kaoset om nåt eller några år är jag glad att jag åkte ner till Grekland två veckor under 2021 och hjälpte turistindustrin ekonomiskt med mat, dryck, hotell, bilhyra mmm ned kontanter på plats.

Fick höra att hjälpen från staten blev sämre i juni till näringsidkare, vill inte fråga för mycket.

Hoppas vykortet kommit Janne, blev vanlig Kreta motiv och inköpt i byn

Sköt om er alla och håll avstånd

Åker till Lefkas om 5 veckor hoppas vi, skolan börjar, turister åker hem, vaccinationen ökar. Blir inlägg då med, eller så tar jag förra årets o byter datum!

Carle o Annika
Svara med citat