Visa ett inlägg
  #4  
Gammal 2019-06-20, 19:01
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Buss från Aten till Patras (sen båt till Kefallonia) - en betraktelse

Citat:
Ursprungligen postat av Åsalov Visa inlägg

Från Kifissou tar man sig med buss till Ioniska öarna och Peloponnessos. Området ser ruffigt ut. Där ryms korrugerad plåt, rostiga skyltar, övergivna bildäck, verksamheter med olja, smutsiga händer, motorer och envist spretande grässtrån och buskar. Som intressant kontrast ter sig polisstationen i en modern, välunderhållen och sträng byggnad.

-----------------------------------------------
-----------------------------------------------

Kifissou busstation är en livlig plats. Bussar visslas ut, backar och ger sig iväg med sina laster av paket, försändelser, gummor och gubbar med många kassar, studenter, mammor med barn, ensamma män och kvinnor. Luften står still under det vågiga plasttaket som också ger luften en svagt gulfärgad ton, som i en gammal film med bleknade färger. Man måste överrösta ljuden från alla rörelser för att höras, så till motorljud, gnisslande bromsar, ettriga vespor och tutanden läggs höga rop, ett och annat ilsket skrik, högtalarröster, det diffusa ständigt pågående mumlandet av samtal och utkastade frågor med uppfordrande intensitet.
---------------------------------------------------
---------------------------------------------------

Efter att ha äntrat bussen på nytt (fyra mycket utmanande trappsteg för bussens äldre passagerare, varav en närmast fick lyftas ombord) återstår endast tre mil innan Levante-färjan möter oss i den idylliska staden Patras.
Men det är en annan historia på vägen från Aten till vår ö, Kefalonia.
Vilka härliga miljöer du berättar om. Många håller nog inte med, tycker kanske att de är för bullriga och stökiga, men för mig är de mycket speciella. Du är dessutom så väldigt duktig på att skriva och beskriva dem!

I min ungdom (dvs för mycket länge sedan ) föll jag pladask för Pireus och Grekland. Det är fortfarande samma miljöer och stämning som fångar mina känslor. Tillsammans med möten med så många sköna människor. Därför har jag fortfarande samma varma känslor när jag går och står mitt i Pireus. Volos har jag också besökt, men hamnstaden Patras har jag aldrig fått uppleva.

Därför ser jag mycket fram emot nästa rapport. Hoppas på några rader om Patras!

Masse
Svara med citat