Visa ett inlägg
  #3  
Gammal 2013-05-03, 09:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Flytt ut, og bli mye rikere

Trevlig beskrivning Admirala av dina erfarenheter. Det här med vidsynthet är ju fantastiskt men det betyder ju också att man måste öppna sig för det okända och vara mottaglig. Det verkar du ha lyckats bra med. Det sätt du har valt att bo på ger väl större möjligheter än om du hade slagit dig ner med många landsmän runt dig.

Ibland tycker jag att människor som bosatt sig i andra länder tenderar att ta allt för stora avståndstagande till sitt gamla hemland alternativt att hemlandet glorifieras och romantiseras. Beror säkert också på om man lämnat sitt hemland frivilligt eller tvingats till det.

För mig känns det väldigt märkligt att en del bosätter sig i ett annat land utan ambitioner att lära sig språket. De bli då alltid utestängda från en stor del av livet i det nya landet. Pratade för en tid sedan med en svensk som lever större delen av året i Spanien och han hade inga som helst ambitioner att lära sig spanska. Även om det kan vara svårt för den som är lite äldre att tala flytande måste det väl ändå gå att lära sig en hel del.

Jag har funderat på att resa en vecka till Nafplion för den 25 års present som min arbetsgivare snart förärar mig med. Ett presentkort på resor brukar vara en av valmöjligheterna.

Eva