Visa ett inlägg
  #18  
Gammal 2012-10-27, 23:16
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Det beste av Hellas: Fastlandet

Vi har ju varit ett par gånger och åkt runt på Pelloponnesos och det är bara att konstatera att vi längtar dit och pratar om att åka på nytt men kommer inte riktigt till skott. Det fungerar bra att åka runt med buss och det finns gott om boenden på de flesta orter, priserna var då för ca 10 år sedan betydligt lägre än ute på öarna.
Jag kan väl passa på att dela en liten upplevelse som vi hade då vi första gången var där:
Siktet var ställt på Monemvasia men i övrigt hade vi inte förberett oss speciellt mycket. Tog buss från Loutraki till Nafplio och hittade småningom en buss som gick vidare till Leonidio, på kartan fanns därfirån en väg till Monemvasia.
Då vi kom fram till Leonido stod vi vid en busstation som var mest bara ett litet hus på vägkanten, vi hade inte sett ett enda hotell då vi åkte genom staden. Ur bussen kom vi, ett franskt par och några bofasta. Vi hade noll koll. Försökte prata lite med det franska paret som kunde lite engelska, de hade en guidebok som jag lånade och sökte efter Leonidio i. Det fanns väl tre rader om stället och där fick vi fram att det skulle finnas en hamnby som hette Plaka där man kunde bo. Jag tror vi tog taxi till Plaka och hittade en av de mysigare byar vi har hittat, fick lätt tag på billigt boende och blev kvar några nätter.
Följande år körde vi bil ner till Grekland, då vi satt på vår balkong i Parga konstaterade vi att detta duger inte och sträckkörde ner till Plaka på nytt.

Mvh Janérik
Svara med citat