Visa ett inlägg
  #6  
Gammal 2012-02-18, 21:50
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Åter till Plakias

Fredag 17/2, resdagen.

Alltid lite funderingar (jag vill inte gå så långt att jag kallar det oro) inför resan: Snöar det på Arlanda? Dvs riskerar vi försening pga att banorna måste plogas eller att det är kö till avisningen? Vi har ju bara 40 min i Köpenhamn och det är inte helt säkert att det ens finns någon annan flight till Aten samma dag om vi missar anslutningen. Är det några plötsliga, eller planerade, strejker i Aten? Mycket kan störa, men idag gick allt som på räls. En kraftig medvind gjorde att vi var 10 min tidiga i CPH och drygt 20 min före tidtabell i ATH. Strax innan landning i ATH så fick vi i det sedvanliga högtalarmeddelandet om landning, temperatur mm (han sade bl a att det var +6 i Chania) även informationen om att vi rest med SAS - Europas punktligaste flygbolag! Antar att det var SAS som beställt medvinden - eller?
Fast egentligen, att komma för tidigt är väl inte punktligt? Men jag klagar inte (jag bar ironiserar lite), vi är glada att SAS finns som låter oss ta med Bosco i kabinen. Det får vi inte göra med Norwegian!

Hämtade bilen på långtidsparkeringen, den startade snällt efter ca 6 veckor, men lät inte batteriet lite trött? Nåja, vi skjuter på det eventuella problemet till en annnan gång. Skulle den inte starta nästa gång så utgår jag ifrån att de kan bistå med starthjälp

Ingen trafik att tala om, vet inte om det beror på krisen, men det kändes lite lugnare än vanligt på National Road till Rethymno. Även här nere märks att dagarna blir längre. Vi hann ända till Rethymno samt en bit upp på vägen mot Spili innan det mörknade. Nu har vi i och för sig kört sträckan så ofta att mörkret inte är något hinder, men det är trots allt trivsammare att köra medan det är ljust.

Kom fram till Plakias ca 19.00. Efter vägen hade vi sett några utomhustermometrar som visade ca 7-8 gr så piloten hade uppenbarligen rätt. Väl "hemma" konstaterade vi att det var +8 ute och bara +13 inne! Trots flera år så har vi inte fullt ut insett (i alla fall inte när vi är i Sveriges vinter) att det inte alltid är sommar och sol på Kreta Varken jag eller Cina hade haft en tanke på att be någon slå på värmen i huset. Det var ju varmt när vi lämnade det i början av januari.

På med all el, golvvärme, varmvattenberedare m m. EL-mätaren snurrade nog på toppvarv - men vad gör man, värme vs el-räkning? Värmen vill vi ha NU - elräkningen blir ett senare problem (jmf lånekrisen i Europa - fast i mindre skala: allt nu, betalning ett senare problem.)

Ingen vits att sitta och frysa. En snabb uppackning, sen till Sifis för att hälsa och få lite mat. Lugnt även där. Några av stamgästerna vid ett hörnbord, och så vi. Dagens rätt var Beef eller Lamb in tomato sauce. Vi tog var sin rätt och en halv karaff rödvin. Efter maten fick vi äntligen vår Raki! Några ytterligare gäster kom in, bl a ett norskt par som bor granne med oss och som kom ner dagen före.

Bosco trivdes och tog god tid på sig, både på promenaden ner till Sifis och på vägen hem. Alla viktiga stolpar och grästuvor måste kollas och "märkas" igen. Sex veckors vinter med mycket regn hade spolat bort hans gamla doftmärken. Och givetvis så njöt han av att få sin beskärda del av Sifis kött. Nämn namnet Sifis och han spetsar öronen och lyssnar uppmärksamt -ingen tvekan om att han vet vad det innebär: egen stol vid bordet och lite smakbitar av maten. Dessutom tar vi alltid med lite kött tillbaka hem. Uppblandad med Sifiskött slinker det vanliga torrfodret ner som en dans. Bortskämd - nej, inte då

Väl tillbaka hemma hade temperaturen stigit till ca 16 gr. Trötta efter resan och att ha stigit upp 03.15 så återstod inget annat än sängen. En extra filt för värmen och sen somnade vi gott. När vi vaknade i morse så hade temperaturen stigit till mer behagliga nivåer. Mer om det i nästa inlägg.

Imorgon (söndag) blir det Funday Sunday vid biblioteket. Vädreutsikterna är goda, sol och bortåt 15 grader!

BoCina

Senast redigerad av bocina den 2012-02-18 klockan 22:28.
Svara med citat