Ämne: Lördag 28/4
Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2007-04-28, 20:54
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Lördag 28/4

Lördag 28/4


Urrk och morron på er alla. Jag vaknade 08.30 och mådde fortfarande illa. Undrar vad det egentligen var i maten? Vädret är just nu växlande molnighet och 17,7 grader vindstilla samt att jag tror det klarnar upp. Skiftningarna är snabba här, men det beror på vad jag vet av bergen. Det är konstigt vad man sover illa när magen krånglar. Oroligt och ryckigt samt vaknar ganska ofta.


Jag läste en kommentar om mitt knappande på datorn att det är som om att läsa en bok med ett kapitel om dagen och så är ju livet, ett nytt kapitel varje dag. Läs dikten, Dagen idag så tror jag att ni förstår. Om jag hade kunnat skriva för hand så hade det ju gått att skriva stödord under dagen. Nu funkar inte detta för mig utan jag måste komma ihåg allt i minnet. Jag har provat med en diktafon men det funkade inte till belåtenhet utan var krångligt. Det kanske vore enklare med en läkardiktafon då den manövreras med foten. 30 minuter senare har det klarnat upp ute och ser ut att bli riktigt fint under dagen. Det ser bra ut då jag måste gå till periptero”tobakskiosken” och köpa telefonkort för de tar bara slut hela tiden. Skall försöka få i mig lite frukost först. Det är ju kul för alla som har kommit ner från Sverige i torsdags att vädret har stabiliserat sig lite grann. Jag lyckades fixa 6 bilder från kameran och de ligger under gårdagens datum.


Tror att jag ska ta mig en funderare om att reparera kameran. En display kan ju inte kosta en förmögenhet. Jag skulle helst av allt vilja ha en digital systemkamera med utbytbara objektiv. Tyvärr är det en smärre förmögenhet, från 750€ och uppåt. Jag får väl spara ett tag så kanske det blir av till hösten det lär väl bli någon bira mindre, men det kan det vara värt. Älskar att fotografera och jag har många bilder på nätet på diverse hemsidor för hotell och dylikt. Jag ska prova med shorts idag för det har blivit mycket varmare ute. Nu skäller Mitzie och vill ha mat. Det hörs på att hon släpar runt på matskålen och för ett himla oväsen. Jag har testat med torrfoder men det gick inte hem alls.


Läste i Monica P´s blogg om katter och hundar. Det är likadant här. Man ställer ut en liten låda på motorvägen och så är det klart. Mycket grymt att göra på det viset. De har ju inte bett om att få komma till världen. Jag erbjöd Antonis för några år sedan att skjuta kattungarna då vi hade fått totalt 12 ungar. Han var för blödig för det så han for iväg med alla i en kartong i bilen. Undrar vad han for? Det blev inte shorts utan jag gick hem och bytte till byxor och satte på mig fleecejackan.


Tog mig en tur in till Xania med kameran och det var snabbt fixat, en liten glappkontakt bara så nu har jag en display som fungerar. Kostade mig 10€ att få det fixat. Jag passade på att fråga om displayen skulle spricka m.m och fick till svar en svepande gest mot papperskorgen. Så var det med det. Köp slit och släng verkar vara melodin även här. Jag är själv en gammeldags tekniker och ryser av allt sådant som jag hör. Är det bara under garantitiden som man lagar grejorna? Jag vet från mina egna år som reparatör /servicetekniker att de flesta fel är ganska enkla att åtgärda. Passade på att äta i stan och beställde mitt vanliga, en hamburgare utan någonting till inte ens bröd. Vad får jag in om inte en kladdig kolestorolbomb. Tillkallar servisen och berättar exakt vad jag vill ha och inget annat. Det blev mycket tjafsande som vanligt då de flesta ska ha allt och lite till. Jag ljög igen och sa att mina sjukdomar gör att jag kan äta köttet men inget annat. Fem minuter senare kommer så äntligen det jag vill ha och kan njuta av. Nog för att jag kan äta en burgare, men jag tycker det är äckligt med allt som är på den.


Nu börjar det se ut som ett arkeologiskt utgrävningsområde igen runt omkring. Det är visst något med lutningen som de har glömt och måste fixa till. Kul, kul men inte för mig. Jag kanske ska döpa om Ulf hörna till rapport från den geologiska expeditionen i Agia Apostoli.


Nu hittade jag en död fluga i min pilsner. Hoppas att den dog lycklig. Jag tycker att det är skoj med alla kommentarer och att det verkar bli fler och fler som läser. Plåtade lite mer rosor när jag nu var hemma och kunde se direkt i kameran hur det blev. Finns på foton idag. Jag ska försöka att gå och äta lite ikväll, det måste bli soppa eller nåt liknande som är lättsmält. Det blev en sallad och sodavatten och jag tror det var bra för magen för jag har inte hört några protester ännu.

Uffe