Ämne: Aten
Visa ett inlägg
  #3  
Gammal 2020-08-14, 01:10
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Aten

Jag kunde ju ha berättat detta också. När jag reste den 22/7 gällde att jag före avresan skulle fylla i en Passenger Locator Form (PLF) på nätet. 1 minut över midnatt (grekisk tid) dagen du ska resa får du ett mail och en QR kod du ska ta med till Grekland. SAS, som jag reste med, kollar att jag har handlingen med mig när jag checkar in och sedan visar jag upp en på flygplatsen i Grekland. Du kan bli uttagen till en slumpvis kontroll när du landat. Det blev jag. En läkare tog ett riktigt Coronatest på mig. Sedan var det bara att hämta bagaget och bege mig till min lägenhet. Jag förväntades vara i karantän i ett dygn. Har jag inte fått något besked inom den tidsramen är jag inte sjuk och inget mer händer. Jag var frisk. Lokalt måste man känna till att mask är obligatorisk i taxi, på bussar, trådbussar, metron och tågen. I alla affärer, stormarkander och apotek och i kyrkan. I övrigt är det samma regler som i Sverige.
Reglen om PLFgäller fortfarande och troligen också efter den 17/8 för oss svenskar.
Svara med citat